Article

משמעות הצבעים בחיינו

October 20, 2024

 מהו צבע ?

הצבע הוא למעשה כינוי שניתן למה שאנו תופסים בעינינו כצבע.

הצבע הוא החזר של האור שמשתקף על גבי אובייקט וחוזר באורך גל למוחנו.

בהתאם לאורך הגל המוח שלנו מפרש את הצבע.

צבע מובנה מתפיסה סובייקטיבית הניתנת לפרשנות של המוח, והיות וכל מוח עובד אחרת ,

ההנחה היא כי כל אדם רואה צבע באופן שונה.


עד כמה קיימת השפעה של הצבע על חיינו ?

לצבעים קימת השפעה על בני האדם ועל מצב רוחם.

לכל אדם קיים חיבור שונה לצבעים. צבע שיכול להיות שנוא על אדם אחד, יכול להיות מושך ואהוב על האחר.

הצבעים משפיעים לא רק על התנהגות האדם אלא גם על תפיסת העולם שלו.

אלו יכולים לשקף את מצב בריאותו, הפיזי או הנפשי של האדם ואף להשפיע עליה השפעות חיוביות.

כל אדם מושפע מצבעים באופן שונה, בהתאם לחיבור האישי שלו עמם, ובהתאם לאנרגיה שכל צבע פולט (התדר האנרגטי של הצבע).


ככל שאנו משתנים ומתפתחים עם השנים, גם ההעדפות שלנו לצבעים משתנות.

 

מה משקפים  הצבעים ?

רובנו משייכים צבעים, לטבע, למזון, לסטיילינג ואופנה, לעולם העיסקי (מיתוג, קמפיינים, העברת מסרים בלתי מילוליים),

אולם לא רבים יודעים, שהצבעים מהווים גם אמצעי  לאבחון וטיפול של העולם הריגשי והסמוי של האדם.

 

הפסיכולוג, קארל לוסטינג יונג , אחד מתלמידיו של פרויד, אבי הפסיכולוגיה המודרנית,

מצא שקיים קשר בין צביעת מנדלה לשיקוף הנשמה ולמצב המנטלי של האדם.

קארל התנסה בעצמו ביצירתה של המנדלה, כחלק מתהליך טיפול עצמי ומצא שקיים קשר בין צביעת המעגלים לתת-המודע.

 

מאז נעשו מחקרים שונים, שהוכיחו  שניתן להיעזר במנדלה ככלי טיפולי, מתוך מחשבה שזו יכולה לספק הבנה פסיכולוגית ונפשית של מטופלים, ולהוסיף מקור הבנה והדרכה בטיפול. רבים מהמטפלים באומנות משתמשים בה ככלי המשקף מודעות עצמית ופתרון קונפליקטים.

 

 

שיטת אבחון באמצעות צביעת מנדלה טיבטית 

כמאבחנת ומכוונת לקריירה והכוונה ללימודים, צביעה של מנדלה,  נמנית עם אחד מהכלים שבאמתחתי.

המנדלה הטיבטית, הינה שיטת אבחון ייחודית המאפשרת מפגש עם התת-מודע המקנה חשיבות לצבעים בהם בחר המאובחן.

לכל צבע יש משמעות. הדרך שהוא עושה בצבעים שימוש, מיקום הצבעים במנדלה, וההקשר שלהם לשאר הצבעים -

לכל אלו יש משמעות באבחון וביכולת לשקף למאובחן את עולמו הפנימי, הפיזי, המנטאלי, הריגשי והרוחני.

שיטת מנדלת הצבעים, מאפשרת לי לשקף למאובחן לא רק את עולמו הפנימי והריגשי אלא גם את ייעודו והמהות שלשמם הגיע לעולם.

 

החלק הפנימי -  של המנדלה משקף מי אנחנו ומה אנחנו מביאים עימנו לעולם, מהי המהות שלנו, התכונות והעוצמות.

החלק החיצוני  – כל מה שנפרד וחיצוני מה"אני", החיבור של האדם לסביבה שעוטפת ומקיפה אותו, הסביבה הקרובה והרחוקה.

 

המנדלה הטיבטית משקפת את ארבעת יסודות החיים:


1. יסוד אדמה – חומריות, יציבות, בריאות – הגוף הפיזי , חיבור לקרקע.

יסוד זה מייצג את היציבות החומרית והחיבור אל הקרקע של הנועץ.

בהתאם לצבעים הנבחרים, המאבחן יכול להבין מהי הגישה של הנועץ לעולם החומרי. האם הוא מרגיש יציב מבחינה חומרית/כלכלית ?האם הוא בתדר הישרדותי ? האם הוא אופטימי לגבי כסף.

 

2. יסוד המים – העולם הרגשי 

יסוד זה מייצג את הפן הריגשי של הנועץ. ניתן להבין באמצעות הצבעים הנבחרים, מהי הגישה של האדם להיבט המנטלי, מה עובר עליו מבחינה ריגשית, האם הרגש מאוזן או שקיימים חסמים, כעסים, תסכולים, עצבות, טראומות, תקיעות, שעוצרות אותו מלייצר הצלחה בתחומים שונים בחייו.


3. יסוד האוויר – תקשורת

יסוד זה משקף את ההשראה ואת יכולת הביטוי של הנועץ. מהי תפיסתו לגבי תקשורת עם הסביבה הקרובה והרחוקה,

 וכיצד זו באה לידי ביטוי בעולם, באיזה אופן האדם יוצר חיבור ותקשורת עם אנשים

 

4.  יסוד האש – מחשבות

ה"הצתה ראשונית" של האדם להניע מהלכים בחייו.  מהן התשוקות והלהטים של הנועץ ?  מה בוער בו ?

דרך הצבעים שבחר ניתן להבין מה היחס שלו לגבי תשוקותיו ויצריו והאם הוא מוציא אותם אל הפועל.

 

****

כשאני מביטה על המנדלה שצבע הנועץ, אני בוחנת  האם קיים איזון בין יסוד המים והאדמה – החומר והרגש ?

האם קיימים בחייו תסכולים וכעסים שמשפיעים על התנהגותו ועל התקשורת שלו  ?

האם חש תקיעות בחייו ? פחד/טראומה/מחשבה שלילית? האם הוא מעז לחלום ולייצר שינוי ?

 והאם כל אלו עולים בקנה אחד עם האבחון הנומרולוגי.

 

החיבור בין "המספרים והצבעים", עשויים לסייע לאדם להבין מהן הבחירות הנכונות עבורו לייצר איזון פנימי, לזמן הצלחה שפע, ולהגשים את ייעודו.

 

משמעות הצבעים בעולם האבחון:


האדום / בורדו:


חיות, תשוקה ולהט, האדום מייצר חיבור חזק עם המציאות ומדרבן לעשייה. צבע שעוזר להתחבר לאדמה ולחומר. משקף יציבות פנימית, אמינות, בטחון, אסרטיביות, סדר, איזון גופני, "שתי רגליים על הקרקע" , חומרי.

במצבי חוסר איזון - נמצא עקשנות, כעסים, חוסר סבלנות, פחד משינוי, חוסר אנרגיה ועייפות, קושי לממש יכולות או רעיונות, חוסר יציבות נתק מהקרקע ופחד הישרדותי.


הכתום:


הצבע הכתום הינו צבע של צמיחה, גדילה, שמחה, הנאה ועניין בחיים. צבע זה מעורר את היצירתיות, האנרגטיות ומחזק את ההערכה העצמית. צבע ממריץ, כח מיני חזק, קשר ללמידה צמיחה. משקף סקרנות, התחדשות, כישרונות, קליטה מהירה, קשר טוב עם הילדים, שמחת חיים וחיוניות.

במצבי חוסר איזון - נמצא פיזור , חוסר מנוח, עצבנות , קשיי ריכוז, תשוקה מינית מוקצנת, צורך בשינוי בלתי פוסק ותזזיתיות או חוסר בשמחת חיים, פחד משינוי , היעדר ביטוי מיניות, הסתגרות.


הצהוב:


צבע של ביטוי עצמי, רגשות, שמחה אופטימיות קלילות רגישות וחיות. מודעות של האדם לעצמו ביחס לסביבה, אכפתיות, איזון בין נתינה לקבלה, עוצמה אישית ויכולת לשתף פעולה.

בחוסר איזון - נמצא קושי לבטא חולשה, תוקפנות, קושי לוותר, שליטה ומאבקי כוחות או חיפוש אחר איזון והרמוניה עד כדי וויתור על חשבון צרכים אישיים, רצייה, חולשה פיזית או נפשית, פחד שלא להיות רצוי או נאהב.


ורוד:                                                                                                             

אהבה ללא תנאי, תמימות, נאיביות , רגישות גבוהה, רגשות חיוביים ואהבת האחר.           

בחוסר איזון – רגישות גבוהה, ביטול "האני", תמימות עד כדי קורבנות.


הירוק:


צמיחה וגדילה, צבע המחבר לטבע וליופיו, ריפוי ורפואה, רצון לנתינה, אהבה - יכולת לאהוב ולקבל אהבה, תקווה לחיים טובים, ביטול אגו, חיזוק בטחון עצמי וחיבור עם הטבע. מעורר רגשות חיוביים כמו: אמפתיה, חמלה, אהבה וחוסר שיפוטיות.

בחוסר איזון – נמצא חוסר אהבה וקבלה של האדם את עצמו ואת אחרים, חוסר בטחון או היעדר אמונה עצמית, קושי להתמסר לאהבה ולבטא רוך, חום או רגשות, ביקורת ושיפוטיות , פעילות ללא מנוח ורגיעה או לחלופין, קנאה, צורך בשלמות, כפייתיות , נתינה ללא גבולות, צורך בהגנה.


הכחול/תכלת:


סמכותיות, תקשורת, התפתחות של רמות רוחניות, יכולת אנליטית , חוכמה שלווה . משקף תקשורת מאוזנת עם הסביבה, יישום ומימוש רעיונות , יכולת העברת ידע, כריזמה, השארת חותם אישי, עניין אופטימיות ורצון להתפתחות וצמיחה מתמדת.

בחוסר איזון – נמצא תקשורת אגרסיבית, תוקפנות, ציניות, צורך להשמיע דעות, קולניות, מוחצנות ו/או הפנמה, בדידות, חוסר ביטוי, תחושת מחנק, קושי להוציא לפועל, כשרונות חסומים.


הסגול:


צבע המדבר על תודעה גבוהה ומודעות רוחנית. חיבור אל הרוחניות, ראייה גבוהה ועמוקה את הדברים, חוכמה קדומה הבנת הנסתר. משקף מודעות עצמית גבוהה, רגישות לזולת, התבוננות מעבר לזווית הראייה האישית ,

למידה וצמיחה בנתיב שיעורי החיים וביטוי ייחודיות ואינדיווידואליות באופן מעשי המשלב בין ההיבט השכלי והרגשי.

בחוסר איזון – נטייה להתמכרות, מחשבות אובדניות, ריבוי מחשבות/בלבול, חוסר מציאותיות ואשליה, חוסר ישירות/יושר, בדידות, מופנמות, קושי לשחרר עבר או לעבד אבל/כאב, ו/או חוסר ביטחון באינטואיציה הפנימית, חוסר למידה והפנמה של שיעורי חיים חוזרים.


חום:                                                                                                           

משקף  יציבות , מסגרת, בטחון, התמדה, נחישות וארציות חיבור ל"אמא האדמה".             

בחוסר איזון - תחושת תקיעות , תסכול, כעס                                                               

         

הלבן:


פתיחות, אוניברסליות, הבנה רחבה, פתיחת אופקים, קבלת האחר. ראיית הדברים באופן אובייקטיבי ונקי, אדם שפתוח לחשוב להקשיב וללמוד.


שחור:       

                                     

רצון להגנה ובטחון, סגירת אופקים, שליליות, מגננות, טראומות שלא רוצות להיחשף, נקמנות, מופנמות


אפור:                                                                                                   

חוסר אנרגיה, עייפות, מאמץ פיזי/נפשי/מנטאלי ללא תוצאות, פסיביות, חוסר מטרה/הנאה,  משקף לעיתים בעיות בריאות


  ****


אין צבע טוב וצבע רע .

צבעים הם שיקוף למגוון הרגשות, המחשבות, החלומות ולתדר האנרגטי שמנהל את תת-המודע שלנו.



סיגלי ריכלין

אבחון הכוונה ומשמעות

BRINGS COLORS TO LIFE

New Paragraph

share this

Related Articles

Related Articles

By סיגלי ריכלין November 17, 2025
חרדה מי לא מכיר מהי חרדה ? מי לא חווה את זה לפחות פעם אחת? אותה תחושה שמגיעה משום מקום — הגוף מתכווץ, הלב דופק מהר, הנשימה נעתקת, והמחשבות רצות בלי שליטה. חרדה זו מילה קטנה שמסוגלת לטלטל עולמות. אני זוכרת את הפעם הראשונה שבה באמת הרגשתי חרדה. זה היה כשעליתי לראשונה ברכבל, גבוה מאוד. עד אותו רגע לא ידעתי בכלל שיש לי חרדת גבהים. אבל שם, בגובה, כשהתא התנדנד קלות והרוח נשבה מסביב, הרגשתי איך כל הגוף שלי מגיב — הלב דופק, הידיים מזיעות, חולשה בגפיים, הראש רוצה להימלט. זו הייתה חוויה מוחשית כל כך של אובדן שליטה, של פחד טהור. וזה קרה לי שוב, אבל בצורה אחרת לגמרי — כמה שנים אחרי בעבודה. עמלתי על קמפיין גדול לאחד הלקוחות שלי, קמפיין שעמד להישלח ל־40,000 איש. רגע לפני שלחצתי על הכפתור “פרסם”, הגוף שלי שוב הגיב כאילו מדובר באיום אמיתי. דופק מואץ, רעד קל בידיים, יובש בפה ותחושת לחץ . שני מצבים שונים לחלוטין — אבל אותה תגובה עמוקה של חוסר שליטה בגוף ובנפש. מי מאיתנו לא חווה את זה ? אותה תחושה שמטפסת מבפנים, מציפה, מערערת, גורמת לדופק להאיץ, לידיים להזיע ולמחשבות לרוץ לכל הכיוונים. חרדה אחת שיכולה לשנות מצב רוח, לשנות יום שלם, ולפעמים גם להשפיע על תקופת חיים שלמה. אבל למה זה קורה? ומה אפשר לעשות כדי למצוא שוב שקט פנימי? במהלך השנים, כמאמנת וכמאבחנת הוליסטית, נפגשתי עם מאות אנשים שחוו חרדה ברמה כזו או אחרת מסיבות שונות. יצא לי ללוות אנשים עם חרדה כרונית שכל דבר קטן חיצוני או פנימי, עלול היה להצית אותה עד כדי איבוד שליטה וחוסר תפקוד, או כאלו שחוו חרדה רגעית לפני מבחן חשוב, ראיון עבודה או אירוע חשוב. כל פעם נחשף סיפור אחר. חרדה שעוברת בשושלת, חרדה של גיל, חרדה שמגיעה אחרי טראומה, או כזו שצצה לפתע כך סתם באמצע החיים. אבל מה שהדהים אותי שוב ושוב הוא הקשר שמצאתי בין החרדה, לבין הצבעים, מספרים, תת-מודע וטיימינג אישי. לאחרונה, נפגשתי עם בחורה שסבלה מחרדה חברתית, שרצתה לעשות שינוי בקריירה ובחיים בכלל. לאחר מסע מרגש והתמודדויות עם פחד משתק, רעשי רקע פנימיים וקול ביקורתי, היא סוף-סוף העזה לחיות את מי שהיא באמת. כשהתחלנו זה היה מפגש אבחון רגיל: אבחון באמצעות הנומרולוגיה (תאריכי לידה ושמות ), צביעת מנדלה, גוף-נפש, אך מהר מאד התברר שמה שעצר אותה מלחוות הצלחה, היתה החרדה. הפחד מכישלון והביקורת הפנימית שלא נתנה לה מנוח. ומשם התחיל המסע. צעדים קטנים של מודעות, שחרור מתבניות ישנות, בניית גבולות , החלטות אמיצות. עד שהעזה ל"הזיז את הגבינה", לעבור דרך הפחד, לגשת למכרז ולזכות בתפקיד שתמיד רצתה , על אף ולמרות החרדה. הסיפור שלה שלי ושל אחרים, חידד לי משהו מהותי: ראיתי שוב ושוב עד כמה החרדה היא לא רק תופעה נפשית. חרדה היא גם תדר. צבע. מסר מהתת-מודע. הזדמנות לשינוי. חרדה שבאה כתוצאה מהגיל, מהזוגיות, מהסביבה, מטראומת עבר ו/או חרדה שמגיעה בלי התרעה - כל אחת מהן מבקשת מאיתנו להבין: מה היא באה לשקף לנו ? האם היא הגנה ? התראה ? או "רעש מהעבר" שכבר לא משרת ? כשנכנסתי עמוק יותר לנושא – קראתי, חקרתי, חיברתי בין מאמרים מקצועיים לניסיוני בקליניקה, התבהרה לי התמונה, והרכבתי את הפאזל המורכב שנקרא חרדה. ומכאן, נולד המאמר שלי "חרדה - כל מה שרצית לדעת ". אז מה זו חרדה? חֲרָדָה היא רגש המתאפיין בחשש ומתח גופני, כאשר האדם צופה שמשהו נורא עומד להתרחש. בעקבות הציפייה לאסון, הגוף מכין את עצמו להתמודדות עם האיום: מתח השרירים עולה, הנשימה מואצת והדופק עולה. (ויקיפדיה) חרדה היא תגובה טבעית של הגוף והנפש למצבי לחץ, פחד, חוסר ודאות או שינוי לעיתים חרדה במינון נכון, יכולה לסייע ולהיות עבורנו דבר טוב — היא גורמת לנו להיות ערניים, דרוכים, להתכונן, לפעול ולהתמודד היטב עם המצב. אבל כשהיא משתלטת, כשהיא לא מרפה, כשהיא מגיעה בלי סיבה נראית לעין, היא כבר לא מגינה עלינו אלא מחלישה ועוצרת אותנו. מהם הגורמים האפשריים לחרדה ? על פי מחקרים מדעיים , ישנם מספר גורמים אפשריים לחרדה. הגורמים הללו יכולים להיות ביולוגיים, פסיכולוגיים וסביבתיים. 1. גורמים ביולוגיים: גנטיקה : מחקרים מראים כי יש נטייה תורשתית לחרדה, כלומר אנשים עם היסטוריה משפחתית של חרדה עשויים להיות בסיכון גבוה יותר. כימיה במוח : חומרים כימיים במוח, כמו סרוטונין ודופמין, משחקים תפקיד מרכזי בוויסות מצב הרוח. חוסר איזון בכימיקלים אלו יכול להוביל לחרדה. מחלות פיזיות : מצבים רפואיים כמו בעיות בלב, בעיות הורמונליות (כמו בלוטת התריס) או מחלות נוירולוגיות עשויים לגרום לתסמיני חרדה. 2. גורמים פסיכולוגיים: טראומות : חוויות טראומטיות, כמו פגיעות מיניות, תאונות או אובדן, יכולות להוביל לפיתוח חרדה, ולעיתים להתפתחות הפרעת פוסט-טראומה (PTSD). דפוסי חשיבה : מחשבות שליליות, פרפקציוניזם או דפוסי שליטה יכולים להחמיר את תחושת החרדה. חוויות ילדות : חוויות קשות בילדות, כמו הזנחה או חוויות שליליות במשפחה, עשויות להגדיל את הסיכון לחרדה בגיל מבוגר. 3. גורמים סביבתיים: לחץ כלכלי : קשיים כלכליים או בעיות בעבודה יכולים לגרום לחרדה מתמשכת. מערכות יחסים : בעיות במערכות יחסים אישיות, כמו זוגיות או משפחה, יכולות להוביל לתחושות חרדה. שינויים בחיים : שינויים משמעותיים כמו מעבר דירה, התחלת עבודה חדשה, יציאה לפנסיה, או גירושין יכולים לשמש כטריגרים לחרדה. אך קיימים גם גורמים נוספים שעלולים ליצור חרדה, כגון: החשיפה לתקשורת: חשיפה מתמדת לחדשות רעות או למצבים מלחיצים יכולה להגביר את תחושת החרדה. חשיפת יתר לרשתות חברתיות (משקף לעיתים באופן מעוות, היכן "אני ביחס לאחרים", החיים שלי מול "החיים הנוצצים" שמבעד לתמונות, שגורם לתסכול ולתחושת חרדה) סגנון ואורח חיים : חוסר שינה, תזונה לא מאוזנת, חוסר פעילות גופנית ושימוש בחומרים כמו קפאין או סמים יכולים להשפיע גם על רמות החרדה. קיימים גם היבטים רוחניים , הקשורים בחרדה. לעיתים חרדה מאותתת על חוסר איזון עמוק יותר – תחושת תקיעות, התרחקות מהייעוד או ממצבי הגורל האישיים שלנו. כמי שעוסקת בהכוונה דרך רוחניות, מצאתי שכשאדם לא מחובר למהות שלו, למקום שבו הוא אמור להיות – נוצר מתח פנימי, בין הגוף לנפש. חוסר ההתאמה הזו, עלולה לבוא לידי ביטוי בתחושת בלבול, ריקנות, ואף בחרדות ובמחשבות טורדניות. גם לטיימינג האישי של האדם (בהיבט הרוחני והמנטאלי) יש משמעות לקיום חרדה. יש תקופות בחיים שבהן החרדה עשויה להתעצם —לרוב בתקופות של שינוי, “שנות משוב” (בנומרולוגיה שנה 4 או 7 - שנים של למידה פנימית והתבוננות על הבחירות שלנו בשנים האחרונות), שנה של התחלות חדשות ו/או יצירת קשרים חדשים שהיא גם שנה אמוציונאלית וריגשית (בנומרולוגיה שנה 1 או שנה 2 ), וגם סביב גיל הבינה (גילאי 40-50) – אותו שלב שבו הנשמה מבקשת לעבור לשלב חדש בהתפתחות. גם הפסיכונומרולוגיה , התכונות עמן נולדנו יכולות לשקף נטייה לחרדות. אנשים רגישים ואמוציונאליים מאד, שמעצימים בעיות לרוב יטו לחרדות יותר מאשר אחרים, או אנשים חומריים שצריכים קרקע יציבה וחומרית בטוחה, ששואפים להגיע לפסגה של סמכות והצלחה, שצריכים להיות כל הזמן בפעילות, אנשים מסוג זה שיחוו שינוי לא מתוכנן שיעצור אותם (כגון: פיטורין, תקיעות עסקית, הפסד כספי, בעיה בריאותית וכד'), עלולים לחוות חרדות משתקות. קיימים סוגי חרדות שונות, כגון: · חרדה כללית: תחושת דאגה מתמשכת ובלתי נשלטת כמעט מכל דבר בחיים, גם כשאין לכך סיבה ברורה. · התקפי חרדה (פאניקה) בגלל גורם חיצוני כלשהו שאין לנו עליו שליטה: פחד פתאומי, דופק מואץ, קוצר נשימה · חרדה חברתית: פחד מביקורת או מדחייה חברתית. · פוביות: פחדים ממוקדים (מטיסות, ממקומות סגורים, מחרקים וכו’). · הפרעת פוסט־טראומה – חרדה הנובעת מחשיפה לאירוע טראומטי. קיים שוני בחרדה בין ילדים למבוגרים. אצל ילדים, החרדה נוטה להתבטא יותר בתסמינים גופניים (כאבי בטן, בכי, הצמדות להורים) ופחות בדיבור על מחשבות מפחידות. אצל מבוגרים, החרדה לרוב מתבטאת בדאגנות, לחץ מתמשך וקשיי ריכוז. ההבדל העיקרי הוא בכך שילדים מתקשים לעבד רגשית את תחושת הפחד ולכן זקוקים להדרכה הורית ותמיכה רגשית משמעותית יותר. יש להבחין בין חרדה רגעית לעומת חרדה כרונית חרדה רגעית – היא נורמלית, טבעית, באה והולכת בהתאם למצב (לדוגמא רובנו חווינו חרדה ב-7/10 ובעת המלחמה, אך לרוב לא אפשרנו לחרדה לנטרל אותנו מתפקוד, מקבלת החלטות ובחירות). חרדה כרונית – נמשכת זמן רב, לעיתים בלי גורם חיצוני ברור, ועלולה להשפיע על איכות החיים ועל התפקוד היומיומי. איך מזהים חרדה? החרדה מתבטאת במישורים שונים: • גופניים: דופק מהיר, הזעה, רעד, מתח שרירים, סחרחורת, קוצר נשימה, תחושת חנק או כאב בחזה. • רגשיים: פחד, עצבנות, תחושת חוסר שליטה, חוסר שקט פנימי. • קוגניטיביים: מחשבות שליליות, פסימיות, דאגנות, ריכוז ירוד. • התנהגותיים: הימנעות ממצבים מפחידים, תלות באחרים, התפרצויות או הסתגרות, חוסר תאבון או אכילה ריגשית לא מאוזנת, הפרעות שינה. אחת הדרכים שבהן אני מזהה חרדה אצל אנשים, היא דרך אבחון בצבעים. בעת צביעת מנדלות, נחשפים לעיתים צבעים שמספרים סיפור עמוק על הנפש: צבעים מסוימים משקפים פחדים, אחרים דאגות או מתח, ולעיתים גם דיכאון סמוי. הצבעים משקפים את האנרגיה הפנימית של האדם, גם אם הוא עצמו עוד לא מודע אליה במלואה. דרך המנדלה אפשר “לקרוא” את החרדה וליצור שיח עדין ומדויק עם הנפש. אז מה אפשר לעשות כדי לטפל בחרדה? יש דרכים רבות להרגיע ולהתמודד עם חרדה, וכל אדם צריך למצוא את מה שעובד בשבילו. הנה כמה סוגי כלים להתמודדות עם חרדה : טיפול רגשי או קוגניטיבי־התנהגותי ( NLP/ CBT ): מלמד לזהות מחשבות מלחיצות ולהפוך אותן לרגועות ומציאותיות יותר, לייצר עוגנים באמצעות כח המחשבה, המישוש והתחושה לחשיבה חיובית. טיפול תרופתי (אם נדרש) : במקרים מסוימים, הרופא המטפל ימליץ על איזון כימי/הורמונאלי באמצעות תרופות במינונים שונים, אשר עשויות לסייע להחזיר את האיזון והרוגע. מדיטציה, נשימות, מיינדפולנס: עוזרים לווסת את הגוף ולהחזיר שליטה. יצירה ותחביבים: ציור, מוזיקה, תנועה, בישול – כל מה שמכניס צבע לנפש ומוריד מתח. פעילות גופנית : משחררת אנדורפינים ומרגיעה את מערכת העצבים. שיתוף ותמיכה : לדבר עם אדם קרוב, מטפל, או קבוצה – לעיתים זה כבר חצי מהדרך להקלה על החרדה. מפגש עם חברים או יציאה לבילויים - יציאה למסיבות, מסעדות/בתי קפה, מופעי בידור ותרבות, טיולים בארץ/בחו"ל, בילויים בטבע , כל אלו יכולים להקטין ולהעלים חרדה. לצמצם חשיפה לתקשורת , להוריד זמן מסך, פחות חדשות, ופחות זמן ברשתות החברתיות ולכל מיני דברים שעלולים להצית בנו את הטריגרים לקיום החרדה. לייצר שינויים קטנים בחיים : לשנות מלתחה ולהכניס אליה צבעים אחרים, לשנות את אורח החיים דרך הצטרפות לחוג פעילות חדש, לשמוע מוסיקה, לשנות את עיצוב ומראה החדר/הבית (אפשר ללכת לפי שיטת הפנג שווי, לאוורר, לנקות, להוציא עומס מיותר ולא שמיש). הקשבה והתבוננות פנימית : לבדוק – איפה אני לא נאמן לעצמי? מה באמת רוצה לצאת מתוכי ולא יוצא? להודות על מה שיש ועל מה שזכיתי לקבל . חיבור לייעוד או לדרך הנכונה לי – יוצר אנרגיה של התחדשות וריפוי. נוכחתי לדעת, שלרוב חרדה מגיעה לחיינו כקריאה פנימית. היא איננה אויב. היא משמשת "נורה אדומה" בלוח המחוונים של הנפש. היא אומרת: “תעצרי רגע. משהו בפנים מבקש הקשבה.” אם נקשיב, נלמד, ונרשה לעצמנו לשנות – החרדה יכולה להפוך ממקור סבל למורה דרך אל "האני האמיתי" ואל עצמנו. חשוב לזכור, שהחרדה לא מגדירה אותנו, היא רק מזמינה אותנו לגדול, לחדד, לדייק ולשנות משהו בחיים שלנו. וכשאנחנו מאזינים לה, באומץ, באהבה ובלב פתוח – היא מפנה את מקומה לשקט, בהירות וחופש פנימי אמיתי. חרדה היא חוויה אנושית טבעית, אך כאשר היא משתלטת על חיינו – חשוב לטפל בה. הבנה, מודעות ובקשת עזרה מקצועית הן המפתח להתמודדות ולשיפור איכות החיים. וכשאתם מרגישים חרדים, נסו לשחק עם האותיות "חרדה" ו- "חֲדַר" לפעמים כל מה שצריך הוא לחדור פנימה. להקשיב ללב. לשאול מה החרדה מבקשת לומר. ומה יהיה אפשרי בחיי אם אבחר לא לתת לה לשלוט בי. כי לעיתים החדירה פנימה משחררת אותנו החוצה – אל חיים חופשיים, מאוזנים ומאושרים יותר. בברכה סיגלי ריכלין - אבחון הכוונה ומשמעות
By סיגלי ריכלין September 18, 2025
מה נכון לי ללמוד? סיום שלב משמעותי בחיים – בין אם זה אחרי 12 שנות לימוד בבית הספר, אחרי השירות הצבאי או השירות הלאומי – מביא איתו לא רק תחושת חופש, בגרות , אלא גם שאלות גדולות על העתיד. רבים מוצאים את עצמם מתלבטים: מה הצעד הנכון הבא? האם הדרך שלי עוברת דרך תואר אקדמי? אולי עדיף לימודי תעודה ממוקדים? ואולי בכלל הגיע הזמן לנסות ולהגשים חלום ישן ולפתוח עסק עצמאי? בנקודת הזמן הזו חשוב להבין שאין תשובה אחת נכונה שמתאימה לכולם. הבחירה במסלול לימודי או מקצועי היא לא רק החלטה טכנית, אלא החלטה על סגנון חיים, על תחומי עניין, על שאיפות וגם על הערכים שמניעים אותנו. זהו תהליך שדורש מחשבה, חקירה עצמית והבנה של האפשרויות השונות. במאמר זה אפרוס את האפשרויות והכלים שיעזרו לכם לבחור בדרך שמתאימה לכם באמת – כזו שתאפשר לכם להתפתח, למצוא משמעות ולהגשים את הייעוד האישי שלכם. בגישה ההוליסטית שאני נוקטת אני משלבת מספר כלים : כלים פרקטיים, מנטליים ורוחניים. בחירה מה ללמוד היא לא רק החלטה טכנית, אלא אחת ההחלטות המשמעותיות בחיים שלנו. היא משפיעה על המקצוע העתידי, על איכות החיים וגם על תחושת ההגשמה, המשמעות והייעוד. מול שפע האפשרויות הקיימות, לא תמיד קל לדעת מה באמת מתאים לנו. ולכן אני ממליצה לשלב מספר כלים, שיעזרו לנו להתבונן, לבחון, להתחבר לדבר המתאים עבורנו ביותר. הכלים הפרקטיים – היגיון רציונלי מציאותי: לפני הכל, חשוב להתבונן במציאות, ללא פילטרים וחסמים. זהו כלי פרקטי, שמשקף עבורנו דברים כמו מראה – הוא לא מחליט בשבילנו, אבל מאפשר לנו לראות את המציאות בצורה ברורה וחדה יותר. הכלי הזה מורכב ממספר שלבים: 1. חוזקות ותחומי עניין – מומלץ להציף, לעלות ולכתוב רשימה: במה אני טוב? מה מושך אותי מאז ומתמיד ? לאיזה תחום אני מתמגנט עוד מהילדות ? מהו החלום הכמוס שלי שאותו אני שואף להגשים ? 2. הכרת השוק – אילו מקצועות נמצאים בצמיחה? מהו הביקוש? מה מאפשר לי ביטחון תעסוקתי לצד עניין אישי? באיזה תחומים ניתן להתפרנס בכבוד? 3. התנסות קצרה – השתתפות בסדנה, קורס מבוא, ביקור בימים פתוחים במוסדות ההשכלה, או התנדבות, יכולים לתת "טעימה" אמיתית ואוטנטית. 4. בדיקת תנאי הקבלה – לכל מוסד השכלה תנאי קבלה משלו המתבססים על ציוני הבגרות, פסיכומטרי, ראיון אישי ועוד. מומלץ לבדוק תחילה את ההבדלים בין מוסדות ההשכלה השונים, את סוגי התארים/מסלולי הלימוד, האם אני עומד בתנאי הקבלה ו/או עלי לשפר ציונים טרם הגשת מועמדות . מוטב להתייחס גם לשיקולים נוספים (שאינם קשורים באופן ישיר לבחירת תחום הלימודים), כגון: יכולת לשלב עבודה עם הלימודים, בחירת מקום מגורים נוח ומתאים (בבית ההורים, השכרת דירה, מעונות) ועוד. הכלים המנטליים – הכוח של התודעה: מעבר לפרקטיקה, חשוב לחקור את המחשבות, האמונות והחזון שלנו. כאן אנחנו מתמודדים לא רק עם “מה כדאי”, אלא גם עם “מה נכון לי באמת” ומה מרגיש לי "מדוייק" עבורי ? 1. יצירת "חזון עתידי" – דמיין את עצמך בעוד 5–10 שנים: היכן אני חי? מהו אורח החיים שלי? באיזה תחום אני פועל? 2. בחן את שלושת הפרמטרים: מה אני באמת אוהב לעשות? במה אני טוב ? באיזה תחום ניתן כיום להתפרנס בהתאם לשאיפותיי וציפיותיי? המקום שבו שלושת פרמטרים אלו נפגשים הוא נקודת הזהב עבורך. 3. שאלות פנימיות ומהותיות על התחום שאני רוצה ללמוד ו/או לעסוק בו: האם התחום הזה מפתח אותי כאדם? האם אני מרגיש בו אנרגיה, סקרנות ושמחה? האם אני מרגיש שהוא חלק ממני ואני ממנו ? כיצד ארגיש וכיצד יראו החיים שלי אם אבחר בתחום הנ"ל ? וההפך. 4. האם קיימת דמות השראה עבורי שעוסקת בתחום הנ"ל ? האם אני מזהה/ מתחבר למישהו שהייתי שואף להתחקות אחריו, אחרי אורח חייו, עיסוקו פעילותו והצלחתו, אדם שבחר בתחום זה (דמות שיהווה את המודלינג עבורי)? מה מאפיין אותו ומה משותף בינינו ? 5. כיצד תדע שהשגת את המטרה שלך, והגשמת את חלומך? מה תראה ? מה תשמע ? מה תרגיש ? אלו מחשבות יעלו בך ? כיצד תשפיע השגת המטרה שלך על מעגלי החיים שלך בתחום המשפחה, הזוגיות, הקריירה והעבודה, לרבות הבריאות הפיזית והמנטאלית שלך ? הכלים הרוחניים – חיבור לנשמה: הרובד השלישי הוא החיבור הפנימי, זה שלא תמיד מתבסס על היגיון ורציונאל, אלא על תחושה (אינטואיציה) וקול פנימי, כזה שעשוי לאפשר יצירת איזון בחיים, בהיבטים שונים, בהיבט האישי, הזוגי, המשפחתי, כזה שיעלה בקנה אחד עם מצבי גורל, התכונות, הפוטנציאל האישי והשושלת שלי. אלו הן שאלות עמוקות יותר, שלא תמיד ניתן לענות ולשקף באופן עצמאי. במקרה של דילמות, חוסר שקט והחלטיות, מומלץ לקבל הכוונה וייעוץ באמצעות אבחון הוליסטי , המשלב בין כל העולמות וההיבטים. חיבור אל המהות גם באמצעות תת-המודע, דרך הסמוי ולאו דווקא הגלוי, באמצעות הקול הפנימי ולא בהכרח הקול החיצוני, המוחצן והמושמע, שעליו גדלנו וחונכנו. אחד הכלים הרוחניים שיכולים לתת מענה מדוייק ולסייע בבחירות הוא הנומרולוגיה, תורת המספרים . הנומרולוגיה, מייחסת חשיבות לתאריך הלידה ולשמו של האדם. על פי תורת הנומורלוגיה, מרגע לידתו של האדם, טמון בתת-המודע כל המידע, התכונות והפוטנציאל שיסייעו לו לממש את ייעודו, לאורך ארבעת מחזורי חייו. החושים עימם האדם נולד, חושי הראייה, השמיעה והמישוש, הם הכלים שבאמצעותם עובר המידע אל תת-המודע לגבי מצב אקראי כלשהו ו/או הזדמנות, שנקרית במהלך החיים. אם המידע שהתקבל תואם את המידע "הרשום" והטבוע בתת-המודע של האדם, והעיתוי האישי מתאים (על פי מחזור החיים והשנה האישית), הרי שהאדם עשוי לבחור לעשות את המהלך הנכון עבורו (בחירת תחום לימודים, בחירת עיסוק מקום עבודה, בן/ת זוג מתאים , מקום מגורים ועוד) ולייצר איזון שפע והצלחה. תאריך הלידה משקף כאמור את "הצופן" הכולל בתוכו את התכונות והפוטנציאל הגלום באדם, ואת הדרך שבה עליו לבחור כדי לממש את ייעודו ( למידע נוסף על הגשמת ייעוד מזמינה אתכם לקרוא את המאמר שכתבתי על "מהו ייעוד" תחת "מאמרים" ). על פי הנומרולוגיה הקבלית גם השם של האדם (פרטי ומשפחה) עימו נולד משפיע על בחירותיו (משרף את רצון והשאיפה של הנשמה) . כמו גם ההורים, השושלת והעברה הבינדורית, לרבות הערכים, האמונות והדפוסים עליהם גדל וחונך, משפיעים על האדם ועל בחירותיו. לכל אלו , קיים חלק חשוב בבחירותיו של האדם במיוחד בתחום בו היה רוצה לעבוד, לעסוק ולייצר משמעות. כלי נוסף שאני משלבת באבחון ההוליסטי, הוא באמצעות צבעים - צביעת מנדלה. דרך הצבעים שהאדם בחר ומיקם על גבי המנדלה, ניתן לשקף את המהות והייעוד דרך תת-המודע, את החיבור הפיזי, הגשמי, החומרי בצד החיבור המנטאלי והריגשי בהיבטים שונים. לרוב שילוב בין שני הכלים, הנומרולוגיה והצבעים, יאפשר שיקוף מדוייק וחיבור לשאיפות לתשוקות וליצירתיות הטבועים באדם, תוך התייחסות לחיבור אל "האני" ואל הסביבה שעוטפת אותו . כאמור, באבחון הוליסטי מקצועי, ניתן לשלב מספר כלים, הכולל : הקשבה לאינטואיציה – לעיתים הלב יודע את מה שהראש מנסה להתעלם, וגם עלפי התכונות הפוטנציאל והייעוד המופיעים בגורלו של אדם. חשוב לציין, שבחירתו של אדם, עשויה להשתנות בהתאם לטיימינג האישי, לשנה האישית ולמחזור חייו. אדם שנמצא במחזור החיים הראשון, הנקרא "מחזור החיפוש", עשוי להיות מושפע משיקולים שונים מאלו של אדם הנמצא ב"מחזור המציאה" או "מחזור היתד" לאחר "גיל הבינה" (גיל אמצע החיים, ה-40-50). בגיל הבינה, קיימות השפעות נוספות על שיקוליו ואופן בחירתו של האדם בהיבט של תת-המודע, כגון: בן/ת הזוג, הילדים (והמסר עימם הם נולדו כיצד הם צריכים לראות כל אחד מהוריהם מבחינת העיסוק והייעוד), והסביבה בה מיקם האדם את מקום מגוריו ועבודתו. כאמור, בתהליך של בחירת תחום לימודים לקראת עיסוק וקריירה, כאשר אנחנו לוקחים בחשבון גם את המימד הרוחני, הבחירה הופכת להיות לא רק רציונלית אלא גם מחוברת לייעוד הפנימי. בחירת תחום לימודים לשם עיסוק וקריירה, היא מסע, לא רק החלטה. כשמשלבים בין כלים פרקטיים (מה אפשרי), כלים מנטליים (מה מתאים לאישיות ולחזון), וכלים רוחניים (מהם מצבי הגורל והייעוד שעלי למלא בחיי) – נוצרת בהירות גדולה יותר. הבחירה הנכונה היא זו שמחברת בין הראש, הלב והנשמה. בברכה סיגלי ריכלין - אבחון הכוונה ומשמעות
By סיגלי ריכלין August 21, 2025
העברה בינדורית העבר אינו נעלם כאשר אנו פותחים דף חדש. גם אם נדמה לנו שכל דור מתחיל מחדש, בפועל אנחנו נושאים על גבנו מטענים רגשיים, דפוסי התנהגות ונרטיבים משפחתיים שנרקמו הרבה לפני שנולדנו. תופעה זו, המכונה העברה בין־דורית, מתארת את הדרך שבה חוויות, טראומות, אמונות וערכים עוברים מהורים לילדיהם, לעיתים בגלוי ולעיתים באופן סמוי. היא יכולה להעניק לנו חוסן, שורשים וזהות, אך באותה מידה גם לשמר כאב, מחסור או דפוסי קשר לא בריאים. במאמר זה נבחן כיצד התרבות והדת מעצבות את ההעברה הבין־דורית, נשאל האם קשיים של דור ההורים נידונים לחזור בהכרח אצל ילדיהם, ונעמיק במשמעות המושג ״לבגוד בשושלת״ – כבחירה המאפשרת לעיתים להציל ולרפא את הדור הבא מהי העברה בינדורית? "העברה בין-דורית היא תופעה המתארת דפוסי הורות המשתחזרים מדור לדור. אדם שחווה התנהגות מסוימת או סגנון יחסים כלשהו עם הוריו, נוטה במסגרת יחסיו עם ילדיו לשחזר את אותה התנהגות". (ויקפדיה) העברה בינדורית היא תהליך שבו חוויות, דפוסי חשיבה, רגשות, טראומות וגם משאבים חיוביים עוברים מדור אחד לדור הבא – לעיתים במודע (באמצעות חינוך, סיפור משפחתי, מנהגים) ולעיתים באופן לא מודע (באמצעות התנהגות, אמונות פנימיות, דפוסי קשר). "האדם הוא תבנית נוף מולדתו", ילדותו של אדם משפיעה על ההתנהגות שלו, על תפיסות העולם שלו, על האופן בו הוא חווה את העולם, על האופן בו הוא יוצר קשר עם אחרים, וגם על האופן בו הוא יוצר קשר עם ילדיו שלו. דפוסי התנהגות אלו, בין אם הם חיוביים או שליליים, רצויים או לא רצויים, מוטבעים באדם, וקשה להימנע מלחזור עליהם בקשר עם הילדים. אותם דפוסים וזיכרונות שנשמרו אצל האדם בבית הוריו, עולים כאשר הוא מתמודד עם אתגרים שונים בחייו ככלל ועם ילדיו ובת-זוגו בפרט. באותה מידה שהשפעתם של אירועים קשים שחווה אדם בילדותו, יכולה לעבור לילדיו, כך גם השפעות טובות וכוחות שיש לאדם יכולים לקבל ביטוי באופן גידול הילדים. המודעות אל הכוחות והחולשות היא זו שיכולה להשפיע במידה מסוימת על מה שעובר הלאה. אפשר לתאר זאת כ”מטען” שהמשפחה מעבירה: זה יכול להיות מטען שלילי (כאב, טראומה, עוני, סודות) או מטען חיובי (חוסן, ערכים, יכולות הישרדות, אמונה). כיצד העברה בינדורית באה לידי ביטוי? 1. ברמה רגשית – ילדים “סופגים” את האקלים הרגשי בבית. למשל, בית שבו לא מבטאים רגשות עשוי לייצר קושי רגשי גם בדורות הבאים. 2. ברמה התנהגותית – דפוסי זוגיות, גידול ילדים, יחס לעבודה ולכסף מועתקים פעמים רבות מההורים לילדים. 3. ברמה לא מודעת – טראומות שלא עובדו עלולות להתבטא בחרדות, סימפטומים גופניים, חוסר שקט פנימי אצל הדור הבא, גם אם הילדים לא יודעים מה בדיוק קרה. 4. ברמה תרבותית/חברתית – המשכיות של מסורות, חינוך לערכים, מנהגים דתיים, וגם ציפיות חברתיות . 5. ברמה נרטיבית – הסיפורים המשפחתיים שמסופרים שוב ושוב יוצרים זהות: “אנחנו משפחה של לוחמים”, “אצלנו כולם סובלים”, “במשפחה שלנו תמיד מסתדרים”. חשוב לציין, ההעברה הבינדורית, אינה חד־משמעית. כל דור יכול לבחור עד כמה הוא משמר, משנה או “בוגד בשושלת” (ראה פרוט בהמשך). קיימים גורמים שמחזקים העברה בין־דורית, כגון : 1. טראומות שלא עובדו חוויות של אלימות, אובדן, מלחמה, הגירה או עוני שלא קיבלו מקום לעיבוד רגשי, נוטות לעבור לדורות הבאים דרך חרדה, שתיקה או התנהגות חזרתית. 2. סודות משפחתיים כשדברים לא נאמרים (כמו מחלה נפשית, בגידה, פשיטת רגל, התאבדות), הילדים מרגישים “חורים” בסיפור המשפחתי ומפתחים סימפטומים או דמיונות שממשיכים את הטראומה. 3. מסרים נוקשים ובלתי גמישים אמונות חזקות שלא נבדקות (“ככה זה אצלנו”, “אין טעם לחלום”, “אהבה תמיד כואבת”) עוברות כדפוס מחייב. 4. עוני דלות ומחסור מצב כלכלי קשה, במיוחד אם הוא רב־דורי, מחזק דפוסי הישרדות שקשה לשנותם. 5. חוסר במודלים חלופיים אם אין לילדים חשיפה לדמויות מיטיבות מחוץ למשפחה (מורים, קרובים, חברים), הם נוטים לשחזר את מה שקיבלו בבית. קיימים מאידך גם גורמים שמחלישים העברה בין־דורית: 1. מודעות והכרה - שיח פתוח במשפחה על העבר, לצד מתן שם לדברים (טראומה, קושי, אובדן), מאפשר שינוי. 2. טיפול רגשי / פסיכולוגי - עיבוד מקצועי של דפוסים משפחתיים וטראומות עוזר “לחתוך את השרשרת” ולהתחיל מסלול חדש. 3. דמויות מיטיבות ומעוררות השראה - מורה, מטפל, סבתא, חבר קרוב – כל דמות שיכולה להוות מקור תמיכה וחיקוי אחר מהמשפחה 4. יכולת נרטיבית חדשה - כתיבה, סיפור מחדש של ההיסטוריה המשפחתית, או פרשנות אחרת לעבר (לא רק “אנחנו קורבנות” אלא גם “אנחנו שורדים”) מאפשרת לילדים הזדמנות לבחור זהות אחרת. 5. משאבים תרבותיים או דתיים חיוביים - אמונה, מסורת או קהילה שיכולות לתת תחושת משמעות, תמיכה וחוסן – במקום להנציח כאב 6. חינוך וגמישות מחשבתית - חשיפה לרעיונות חדשים, חינוך פתוח, תרבות שמקדמת חשיבה ביקורתית, מאפשרים לבדוק מה לשמר ומה לשחרר. כלומר, ככל שיש מודעות, שיח ותמיכה, כך הסיכוי לשחזור הטראומות והדפוסים קטן. לעומת זאת, שתיקה, סודות וטראומות לא מעובדות הם קרקע פורייה להמשכיות ולהעברה בינדורית. בכל דת ותרבות ההעברה מקבלת גוון שונה, משום שהיא נשענת על מערכת האמונות, הסמלים, הטקסים והמבנה החברתי של אותה קהילה. הבדלים דתיים: יהדות דגש חזק על זיכרון היסטורי (שואה, גלות, חורבן בית המקדש). העברה בינדורית מתקיימת בטקסים (פסח – “והגדת לבנך”), ובציווי הדתי לזכור ולא לשכוח. טראומות לאומיות הופכות לחלק מזהות פרטית וקולקטיבית. נצרות דגש על חטא וגאולה – חוויות מועברות דרך סיפורי ישו, הקרבה, סליחה. ההעברה לעיתים פחות “טראומתית-קולקטיבית” ויותר ממוקדת בהעברת ערכים מוסריים/רוחניים (אהבה, חמלה, כפרה). אסלאם העברה קשורה מאוד למסורת הקוראן ושמירה קפדנית על דפוסי התנהגות. יש חשיבות לשייכות לקהילה (אֻמַּה) ולהמשכיות המסורת. במקרים מסוימים טראומות קולקטיביות (כיבוש, קולוניאליזם) מוטמעות כחלק מהזהות הדתית-תרבותית. דתות מזרחיות (בודהיזם, הינדואיזם, טאואיזם) הדגש הוא על מעגליות הזמן (קארמה, גלגול נשמות). ההעברה פחות מתמקדת ב”טראומה היסטורית” ויותר בהמשכיות רוחנית, לימוד פנימי, איזון עם הטבע והיקום. יש פחות מימד של “זכור ושמור” בהקשר לאירועים היסטוריים, ויותר התמקדות בהעברה של תרגולים (מדיטציה, יוגה, טקסים). ההיבט התרבותי מעבר לדת, התרבות משפיעה מאוד על האופן שבו מועברת החוויה: • חברות קולקטיביסטיות (כמו באסיה, המזרח התיכון) → ההעברה נעשית כחלק מהזהות המשפחתית-חברתית. הפרט נתפס כחוליה בשרשרת. • חברות אינדיבידואליסטיות (מערביות) → ההעברה בינדורית מתמקדת יותר בטראומות אישיות, באוטוביוגרפיות ובפסיכולוגיה פרטית. כדי לקטוע את ההעברה הבינדורית מומלץ לבגוד בשושלת . המושג “לבגוד בשושלת” מופיע בעיקר בהקשרים של טיפול טראומה והעברה בין-דורית. הכוונה היא לשבור דפוסים משפחתיים או תרבותיים שהועברו מדור לדור, גם אם הם נתפסו כ”הכרחיים” או “קדושים” במשפחה. “לבגוד בשושלת” איננו בהכרח לנתק קשר, אלא לעיתים דווקא להיות נאמנים יותר לדור הבא – לשחרר כאב שלא שלנו, ולעצב נתיב חדש של צמיחה. במודעות, בשיח ובנכונות לשינוי, כל אחד מאיתנו יכול להפוך את ההיסטוריה האישית והמשפחתית למקור של כוח, ולא לעול שממשיך להשתכפל מדור לדור. מה זה אומר בפועל "לבגוד בשושלת"? “בגידה” איננה כפשוטה, אלא החלטה לא להמשיך את מה שמזיק. זה יכול להיות: - לשבור שתיקה על סודות משפחתיים. - לבחור דרך חיים שונה מהנורמות המשפחתיות (קריירה, דת, זוגיות). - להפסיק להעביר דפוסי אלימות/התעלמות/הדחקה. - לא להגדיר את הזהות האישית רק דרך טראומה משפחתית/לאומית. כיצד זה מסייע בהעברה הבינדורית? * מאפשר שחרור מהעברה של כאב שלא טופל. * יוצר אפשרות לנתיב חדש שבו הדור הבא לא סוחב את אותם דפוסים. * נותן לגיטימציה לריפוי, ביטוי עצמי, בחירות חופשיות. * הופך את “הבגידה” לאקט של נאמנות עמוקה יותר – לא לעצם הדפוס, אלא לטובתם של הצאצאים. כיצד ניתן ל"בגוד בשושלת"? 1. מודעות – לזהות מהו הדפוס שעובר (אלימות, שתיקה, בושה, חרדה). 2. שיחה ועיבוד – לעיתים בעזרת טיפול, כתיבה או דיאלוג עם בני משפחה. 3. בחירה מודעת – להחליט לא להמשיך את הדפוס (לדוגמה: לדבר על רגשות במשפחה שבה “לא מדברים”). 4. טקסים חדשים – יצירת טקסים/מסורות חדשות שנותנים מקום לבריא ולא רק לשחזור הישן. 5. תמיכה חיצונית – קהילה, טיפול, קבוצה תומכת שמספקת “שייכות חלופית”. האם יש לכך מחיר? כן – “בגידה בשושלת” יכולה להיות חוויה לא פשוטה: · אישי/רגשי – אשמה, בושה, קונפליקט פנימי (“אני עוזב את מה שההורים הקריבו בשבילי”). · משפחתי – עלול לעורר התנגדות, נתק, כעס (“אתה כבר לא שייך", "לא כמו כולנו”). · חברתי – תחושת זרות אם התרבות הרחבה עדיין מחזקת את הדפוס. · כלכלי/פרקטי – למשל, אם מישהו יוצא מהמסלול שהמשפחה תכננה (עסק משפחתי, קהילה סגורה). אבל מנגד – יש גם רווחים: o חירות אישית. o בריאות נפשית טובה יותר. o יחסים בריאים יותר עם הדור הבא. o תחושת נאמנות עמוקה יותר לעצמי. במילים אחרות: “לבגוד בשושלת” זה לא לבטל את השושלת, אלא להפסיק את מה שכואב בה, כדי לאפשר חיים שלמים ובריאים יותר. כמאבחנת ומאמנת אני פוגשת בקליניקה לא פעם סיטואציות מורכבות הקשורות להעברה בינדורית. אחד התחומים השכיחים הוא זוגיות, משפחה, פרידות וגירושים . לא פעם אני נפגשת עם אנשים שמגיעים ממשפחות מסורתיות שמרניות, שבמשך הדורות, זוגות נשארים יחד למרות חוסר אהבה או אפילו אלימות רגשית/מילולית/פיזית. הדפוס שהועבר: “משפחה נשארת ביחד, גם במחיר הכאב, כי זה הכרחי”. "גירושים שווה כישלון/בושה/חרפה". הדור הקודם על אף שסבל מיחסים קרים, נטולי חום ואהבה, שתיקות וכעסים סמויים, דאג לשמור על שלמות המשפחה. ואילו "הדור החדש" – כשאישה מוצאת את עצמה במערכת יחסים זוגית לא בריאה – בדיוק כפי שראתה אצל הוריה, היא בוחרת "לבגוד בשושלת”: בוחרת להתגרש כאשר היא חשה שהרגש והכבוד האישי שלה נפגעו, או שהיא חשה לא אהובה, על-אף התנגדות המשפחה המורחבת. היא בוחרת להתחיל בטיפול אישי ריגשי , להצטרף לקבוצת תמיכה, ללמוד ולהבין מה זו זוגיות בריאה. לומדת תקשורת פתוחה ומקרבת עם ילדיה, כך שלא יעברו עליהם דפוסי שתיקה, ניכור ועוינות. התוצאה: תחושת אשמה ראשונית מול המשפחה המורחבת, אך בהמשך חירות רגשית, דוגמה חדשה והשראה לילדים, ושבירת המעגל של יחסים לא בריאים ומאוזנים. מקרים שכיחים נוספים בהעברה בינדורית, אני מוצאת בכל הקשור להתמודדות עם עוני תחושת דלות ומצבי הישרדות . אנשים שהגיעו ממשפחות של חוסר כלכלי ומצב סוציואקונומי נמוך, עם דפוס ואמונה: “אין מספיק כסף/בטחון, לא לקחת סיכונים, חשוב תמיד לחסוך ולשים כסף בצד, לא לבזבז על דברים לא חשובים/מותרות”. הדפוס הזה גרם לחרדה מתמדת לגבי כסף, חוסר ביטחון ואי-יכולת לקחת סיכונים, להשקיע ולהנות ממנעמי החיים. "בדור החדש" – אדם ששואף להקים עסק חדש, אבל הפחד מהכישלון הכלכלי, שהועבר מילדותו, עוצר אותו. בוחר "לבגוד בשושלת”: לומד לזהות את הפחד כהעתק בין-דורי, ומתחיל לקחת סיכונים מחושבים. משתתף בסדנאות כלכליות ולימוד פיננסי. נעזר במנטור עסקי עתיר ניסיון, שמלמד אותו כיצד לעבור דרך הפחד, להתחבר לכישוריו ויכולותיו. האדם משתף את ילדיו בכישלונות ובהצלחות כדי לשבור את דפוס ה"חוסר", ההישרדות והפחד. התוצאה: תחושת לחץ ופחד ראשונית, כעס של בני משפחה שראו בזה "סיכון מיותר", "יהירות וחוסר זהירות”, אך בהמשך יצר חופש כלכלי ומנטאלי לבני משפחתו וילדיו, ויצר מעגל חדש של ביטחון, יוזמה ואמונה בעצמו וביכולותיו. כאמור, העבר עובר דרכנו, אך אין הוא חייב לכתוב עבורנו את העתיד. ההעברה הבינדורית מזכירה לנו שכל סיפור משפחתי נושא בתוכו גם עוצמות וגם פצעים, אולם האחריות שלנו היא להבחין ביניהם ולבחור מה להמשיך הלאה. לעיתים חשוב "לבגוד בשושלת" כדי לנתק את ההעברה הבינדורית ולהעביר משאבים מעצימים וחיוביים לדור הבא. בברכה סיגלי ריכלין – אבחון הכוונה ומשמעות
ALL ARTICLES