Article
כיצד לבחור מה ללמוד ?
מה נכון לי ללמוד?
סיום שלב משמעותי בחיים – בין אם זה אחרי 12 שנות לימוד בבית הספר, אחרי השירות הצבאי או השירות הלאומי – מביא איתו לא רק תחושת חופש, בגרות , אלא גם שאלות גדולות על העתיד.
רבים מוצאים את עצמם מתלבטים: מה הצעד הנכון הבא? האם הדרך שלי עוברת דרך תואר אקדמי? אולי עדיף לימודי תעודה ממוקדים? ואולי בכלל הגיע הזמן לנסות ולהגשים חלום ישן ולפתוח עסק עצמאי?
בנקודת הזמן הזו חשוב להבין שאין תשובה אחת נכונה שמתאימה לכולם.
הבחירה במסלול לימודי או מקצועי היא לא רק החלטה טכנית, אלא החלטה על סגנון חיים, על תחומי עניין, על שאיפות וגם על הערכים שמניעים אותנו.
זהו תהליך שדורש מחשבה, חקירה עצמית והבנה של האפשרויות השונות.
במאמר זה אפרוס את האפשרויות והכלים שיעזרו לכם לבחור בדרך שמתאימה לכם באמת – כזו שתאפשר לכם להתפתח, למצוא משמעות ולהגשים את הייעוד האישי שלכם.
בגישה ההוליסטית שאני נוקטת אני משלבת מספר כלים : כלים פרקטיים, מנטליים ורוחניים.
בחירה מה ללמוד היא לא רק החלטה טכנית, אלא אחת ההחלטות המשמעותיות בחיים שלנו.
היא משפיעה על המקצוע העתידי, על איכות החיים וגם על תחושת ההגשמה, המשמעות והייעוד.
מול שפע האפשרויות הקיימות, לא תמיד קל לדעת מה באמת מתאים לנו.
ולכן אני ממליצה לשלב מספר כלים, שיעזרו לנו להתבונן, לבחון, להתחבר לדבר המתאים עבורנו ביותר.
הכלים הפרקטיים – היגיון רציונלי מציאותי:
לפני הכל, חשוב להתבונן במציאות, ללא פילטרים וחסמים.
זהו כלי פרקטי, שמשקף עבורנו דברים כמו מראה – הוא לא מחליט בשבילנו, אבל מאפשר לנו לראות את המציאות בצורה ברורה וחדה יותר.
הכלי הזה מורכב ממספר שלבים:
1. חוזקות ותחומי עניין – מומלץ להציף, לעלות ולכתוב רשימה: במה אני טוב? מה מושך אותי מאז ומתמיד ? לאיזה תחום אני מתמגנט עוד מהילדות ? מהו החלום הכמוס שלי שאותו אני שואף להגשים ?
2. הכרת השוק – אילו מקצועות נמצאים בצמיחה? מהו הביקוש? מה מאפשר לי ביטחון תעסוקתי לצד עניין אישי? באיזה תחומים ניתן להתפרנס בכבוד?
3. התנסות קצרה – השתתפות בסדנה, קורס מבוא, ביקור בימים פתוחים במוסדות ההשכלה, או התנדבות, יכולים לתת "טעימה" אמיתית ואוטנטית.
4. בדיקת תנאי הקבלה – לכל מוסד השכלה תנאי קבלה משלו המתבססים על ציוני הבגרות, פסיכומטרי, ראיון אישי ועוד.
מומלץ לבדוק תחילה את ההבדלים בין מוסדות ההשכלה השונים, את סוגי התארים/מסלולי הלימוד, האם אני עומד בתנאי הקבלה ו/או עלי לשפר ציונים טרם הגשת מועמדות .
להתייחס גם לנתונים נוספים כגון: יכולת לשלב עבודה עם הלימודים, מגורים (בבית ההורים, השכרת דירה, מעונות) ועוד.
הכלים המנטליים – הכוח של התודעה:
מעבר לפרקטיקה, חשוב לחקור את המחשבות, האמונות והחזון שלנו.
כאן אנחנו מתמודדים לא רק עם “מה כדאי”, אלא גם עם “מה נכון לי באמת” ומה מרגיש לי "מדוייק" עבורי ?
1. יצירת "חזון עתידי" – דמיין את עצמך בעוד 5–10 שנים: היכן אני חי? מהו אורח החיים שלי? באיזה תחום אני פועל?
2. בחן את שלושת הפרמטרים
- מה אני באמת אוהב לעשות?
- במה אני טוב ?
- באיזה תחום ניתן כיום להתפרנס בהתאם לשאיפותיי וציפיותיי?
המקום שבו שלושת פרמטרים אלו נפגשים הוא נקודת הזהב עבורך.
3. שאלות פנימיות ומהותיות על התחום שאני רוצה ללמוד /לעסוק בו:
- האם התחום הזה מפתח אותי כאדם?
- האם אני מרגיש בו אנרגיה, סקרנות ושמחה?
- האם אני מרגיש שהוא חלק ממני ואני ממנו ?
- כיצד ארגיש וכיצד יראו החיים שלי אם אבחר בתחום הנ"ל ? וההפך.
4. האם קיימת דמות השראה עבורי שעוסקת בתחום הנ"ל ?
האם אני מזהה מישהו שהייתי שואף להתחקות אחריו , אחרי אורח חייו, עיסוקו פעילותו והצלחתו, שבחר בתחום זה ?
5. כיצד תדע שהשגת את המטרה שלך, והגשמת את חלומך ?
מה תראה ?, מה תשמע ?, מה תרגיש ? אלו מחשבות יעלו בך ?
כיצד תשפיע השגת המטרה שלך על מעגלי החיים שלך בתחום המשפחה, הזוגיות, הקריירה והעבודה, הבריאות הפיזית והמנטאלית ?
הכלים הרוחניים – חיבור לנשמה:
הרובד השלישי הוא החיבור הפנימי, זה שלא תמיד מתבסס על היגיון ורציונאל אלא על תחושה וקול פנימי, כזה שעשוי לאפשר יצירת איזון בחיים, בהיבטים שונים, בהיבט האישי, הזוגי, המשפחתי, כזה שיעלה בקנה אחד עם מצבי גורל, התכונות, הפוטנציאל האישי והשושלת שלי.
אלו הן שאלות עמוקות יותר, שלא תמיד ניתן לענות ולשקף באופן עצמאי.
במקרה של דילמות, חוסר שקט והחלטיות, מומלץ לקבל הכוונה וייעוץ באמצעות אבחון הוליסטי , המשלב בין כל העולמות וההיבטים.
חיבור גם דרך תת-המודע, דרך הסמוי ולאו דווקא הגלוי, באמצעות הקול הפנימי ולא בהכרח הקול החיצוני, המוחצן והמושמע.
אחד הכלים הרוחניים שיכולים לתת מענה מדוייק הוא הנומרולוגיה, תורת המספרים.
על פי הנומרולוגיה, המייחסת חשיבות לתאריך הלידה ושמו של האדם, עוד מלידתו של האדם, טמון בתת-המודע המידע, התכונות והפוטנציאל שיסייעו לאדם לממש את ייעודו, לאורך ארבעת מחזורי חייו.
החושים עימם האדם הגיע לעולם, חושי הראייה, השמיעה והמישוש, הם הכלים שבאמצעותם עובר המידע אל תת-המודע אודות מצב או על הזדמנות, שנקרית לאדם במהלך חייו.
אם המידע שהתקבל תואם את המידע "הרשום" והטבוע בתת-המודע של האדם, והעיתוי מתאים, הרי שהאדם עשוי לבחור לעשות את המהלך (בחירת תחום לימודים, בחירת עיסוק מקום עבודה, בן/ת זוג מתאים , מקום מגורים ועוד) ולייצר איזון שפע והצלחה.
תאריך הלידה משקף כאמור את התכונות החיצוניות של האדם, את התכונות הפנימיות, הפוטנציאל הגלום, ואת הדרך שבה האדם צריך לבחור כדי להגיע אל ייעודו ( ראה מאמר " מהו הייעוד" ).
על פי הנומרולוגיה הקבלית קיימת השפעה על בחירותיו של האדם, גם באמצעות שמו (השם שנתנו לו הוריו בלידתו) ,
גם דרך הוריו, השושלת והעברה הבינדורית, לרבות הערכים, האמונות והדפוסים. לכל אלו , קיים חלק חשוב בבחירותיו של האדם במיוחד בתחום בו היה רוצה לעבוד, לעסוק ולייצר משמעות.
לכן באבחון הוליסטי מקיף ויסודי, קיים שילוב של מספר כלים, גם הקשבה לאינטואיציה – לעיתים הלב יודע את מה שהראש מנסה להתעלם,
וגם לפי התכונות הפוטנציאל והייעוד המופיעים בגורלו של אדם..
חשוב לציין, שבחירתו של אדם, עשויה להשתנות בהתאם לטיימינג האישי ולמחזור חייו.
אדם שנמצא במחזור החיים הראשון, הנקרא "מחזור החיפוש", עשוי להיות מושפע משיקולים שונים מאלו של אדם הנמצא ב"מחזור המציאה" או "מחזור היתד" לאחר "גיל הבינה" (גיל אמצע החיים - שנות ה-40-50).
בגיל הבינה, קיימות השפעות נוספות על שיקוליו ואופן בחירתו של האדם בהיבט של תת-המודע, כגון: בן/ת הזוג, הילדים (והמסר עימם הם נולדו כיצד הם צריכים לראות כל אחד מהוריהם מבחינת העיסוק והייעוד), והסביבה בה מיקם האדם את מקום מגוריו ועבודתו.
כאמור, בתהליך של בחירת תחום לימודים או עיסוק וקריירה, כאשר אנחנו לוקחים בחשבון גם את המימד הרוחני, הבחירה הופכת להיות לא רק רציונלית אלא גם מחוברת לייעוד הפנימי.
בחירת תחום לימודים ו/או עיסוק, היא מסע, לא רק החלטה.
כשמשלבים בין כלים פרקטיים (מה אפשרי), כלים מנטליים (מה מתאים לאישיות ולחזון), וכלים רוחניים (מהם מצבי הגורל והייעוד שעלי למלא בחיי) – נוצרת בהירות גדולה יותר.
הבחירה הנכונה היא זו שמחברת בין הראש, הלב והנשמה.
בברכה
סיגלי ריכלין - אבחון הכוונה ומשמעות

New Paragraph
share this
Related Articles
Related Articles


