Article

כיצד פותרים קונפליקט?

December 5, 2024

 פתרון קונפליקט

 

כמעט כל אדם מתמודד עם קונפליקטים שונים במהלך חייו.

קונפליקט, הוא מצב של חוסר הסכמה או עימות בין שני צדדים או יותר, הנובע ממטרות  ערכים, צרכים, או תפיסות מנוגדות.


קיימים סוגי קונפליקטים שונים, כגון:

         1.   קונפליקט פנימי:  מתרחש בתוך האדם עצמו, לדוגמא כאשר הוא מתלבט בין שני רצונות מנוגדים או כאשר הוא חש מתח וחוסר הלימה בין ערכים אישיים.

         לדוגמה: אדם שמרגיש חצוי בין הרצון להישאר במקום העבודה הבטוח והקבוע שלו,  לבין השאיפה לצאת לדרך עצמאית, חדשה ומאתגרת ולייצר עבור עצמו משמעות שונה.

         2.   קונפליקט בין-אישי:  מתרחש בין שני אנשים, לרוב בעקבות אי-הסכמות, תקשורת לקויה, או תפיסות ואמונות מנוגדות.

         לדוגמה: ויכוח בין בני זוג על חלוקת התפקידים והמשימות בבית  ו/או על מציאת האיזון בין התפתחות אישית וקריירה, לבין שעות איכות בבית  ובילוי עם בן/ת הזוג והמשפחה.

או קונפליקט מהתחום העסקי,  בין שני קולגות במקום עבודה לגבי הדרך הנכונה לגשת ולבצע את המשימה על מנת לעמוד ביעדים. כל אחד מביא עימו את סל הכישורים, הערכים, והפרשנויות שלו ולעיתים אלו לא עולים בקנה אחד זה עם זה.

         3.   קונפליקט קבוצתי:  נוצר בין קבוצות שונות, למשל בתוך ארגון או בין קהילות.

         לדוגמה: קונפליקט בין מחלקות בארגון על תקציבים או סמכויות.

         4.   קונפליקט תרבותי/חברתי:  נובע מהבדלים בערכים, נורמות, או מסורת בין תרבויות או קבוצות חברתיות.

         לדוגמה: חילוקי דעות על נושאים פוליטיים או דתיים.

         5.   קונפליקט גלובלי/פוליטי:   מתרחש ברמות רחבות יותר, כמו סכסוכים בין מדינות או עימותים גיאופוליטיים.

 

המאמר הנ"ל, יתייחס לסוגי הקונפליקטים שעולים לרוב בכל פגישת אבחון והכוונה, שקשורים לקונפליקטים אישיים או בינאישיים, אלו שלרוב פוגעים באדם לייצר הצלחה בהיבטים שונים בחייו.

 

לרוב הקונפליקטים נובעים מפערים בתקשורת, מסרים לא ברורים או אי-הבנות, פערים בערכים ובמטרות (אדם שצריך בטחון כלכלי מול זה שמחפש עצמאות וחופש אישי), משאבים מוגבלים (כגון: כסף, זמן או מרחב), הבדלים ושוני באישיות ובתכונות המולדות (שבאים לידי ביטוי בשוני בסגנונות עבודה והקשבה) או היסטוריה של יחסים (קונפליקטים קודמים מהעבר שעלולים להחמיר מערכות יחסים בהווה, בעיקר בתחום של מערכות יחסים אישיות, משפחתיות ועסקיות).

 

לכולנו ברור, שעל מנת להתמודד עם קונפליקטים באופן מיטבי, חשוב להבין את הצרכים והעמדות של הצד השני, להיות קשובים לו, לאפשר ביטוי של מחשבות ורגשות באופן אוטנטי וגלוי, ולחפש יחד פתרונות שיספקו את שני הצדדים.

לעיתים, במצבי קונפליקט מסוימים, נזדקק לפנות לגורם חיצוני, מגשר או יועץ מקצועי, שישקיף מהצד ויאיר את הדרך הנכונה והמתאימה ביותר לפתרון הקונפליקט.

 

אין-ספק, שקונפליקטים, המנוהלים באופן נכון, עשויים להוות הזדמנות לצמיחה והתפתחות, לשיפור מערכות יחסים וליצירת פתרונות יצירתיים, בכל תחומי החיים.

 

אחת הגישות שאני נוהגת ליישם עם נועציי, כחלק מטיפול בקונפליקטים, היא שיטת הטיפול לפי NLP (Neuro-Linguistic Programming), והיא נקראת בשם גישת עמדות תפיסה (Perceptual Positions).


גישת עמדות התפיסה  היא כלי רב-עוצמה, שמטרתו לסייע לאדם לראות מצב או אירוע מפרספקטיבות שונות.

גישה זו מבוססת על הרעיון שבכל סיטואציה ישנן לפחות  שלוש “עמדות תפיסה” מרכזיות:

         1.      העמדה הראשונה - נקודת המבט האישית שלך: איך אתה רואה, מרגיש וחווה את המצב מנקודת מבטך.

         2.      העמדה השנייה - נקודת המבט של האדם האחר המעורב: איך הסיטואציה עשויה להיראות ולהרגיש עבורו.

         3.      העמדה השלישית - נקודת מבט אובייקטיבית או ניטרלית: פרספקטיבה חיצונית המתבוננת בסיטואציה מ”מעוף הציפור”, כאילו היית משקיף מהצד.

 

על פי שיטה זו , הנועץ  מוזמן לבחון את הסיטואציה מעמדת התפיסה הראשונה, דרך מבטו וראייתו הסובייקטיבית, ולחקור את רגשותיו, דעותיו והחוויה האישית שלו.

לאחר שעשה זאת, המאמן מבקש מהנועץ, “להיכנס לנעליים” של האדם/הגורם השני בסיטואציה, ולחוות אותה מתוך עמדת התפיסה השנייה, דרך מבטו ונקודת השקפתו.

במקרים רבים, אנשים חוששים, מהססים, נרתעים מלהיכנס לעמדה זו (במיוחד אם מדובר בקונפליקט ריגשי עמוק). בסיטואציה שכזו, נדרשת הכוונה נכונה ומדוייקת שתאפשר הורדת התנגדויות, על מנת שהאדם יצליח להתמסר לתהליך ולתובנות המופקות ממנו.

ובשלב השלישי, הנועץ מוזמן לעבור לעמדת ה"תפיסה השלישית", ולבחון את הסיטואציה מנקודת מבט ניטרלית, כ"זבוב על הקיר" או "ממעוף הציפור", תוך זיהוי דפוסים או פתרונות אפשריים.

 

לעיתים על מנת להפוך את התהליך לוויזואלי ומוחשי יותר, ניתן להיעזר  באמצעים פיזיים חיצוניים ומוחשים, שימחישו את המעבר בין שלושת עמדות התפיסה.

לדוגמא: כל עמדה מקבלת כסא שונה במרחב (מומלץ לציין את שמו/כינויו מראש), והנועץ נדרש לעבור בין שלושת הכסאות , ולשבת על כל אחד מהם כאשר הוא נכנס לאותה דמות או סיטואציה.


שיטה זו מעניקה כלים פרקטיים להתמודדות במצבים מאתגרים ומשפרת מיומנויות בעולם העסקי והניהולי,  ועשויה לסייע במספר דרכים:


 1.   שיפור יכולות תקשורת: אנשי עסקים נתקלים לעיתים קרובות בקונפליקטים בעסקיהם או במשא ומתן ארוך ומאתגר. השימוש בעמדות תפיסה מאפשר להם להבין טוב יותר את עמדות הצד השני, ובכך למעשה לשפר את כישורי התקשורת וליצור שיתופי פעולה אפקטיביים.

 2.  הפחתת מתחים מאי וודאות: בחינה של סיטואציות מפרספקטיבות שונות יכולה לעזור להקל על מתחים ולהשיג תובנות חדשות שמובילות לפתרונות יצירתיים.

 3.  קבלת החלטות מושכלת: מעבר בין העמדות השונות, עוזר לאנשי עסקים להסתכל על אתגרים באופן רחב ומאוזן יותר, ובכך לשפר את תהליך קבלת ההחלטות.

 4. ניהול צוותים בצורה אפקטיבית: הבנת הפרספקטיבות של חברי הצוות, המניעים, הערכים והאמונות על פיהם הם פועלים, יכולה לשפר את היחסים הבין-אישיים ולחזק את עבודת הצוות.

 5. בניית אמפתיה ויחסי אמון: שימוש בעמדות תפיסה מלמד אנשי עסקים לראות את הדברים מנקודת מבטם של אחרים, מה שמחזק את תחושת האמון והקשר האנושי.

 

לדוגמה:

איש עסקים שמתמודד עם משא ומתן מורכב יכול להשתמש בשיטה באופן הבא:

בעמדה הראשונה: ינתח מה הוא רוצה להשיג, מהם היעדים המטרות והצרכים שלו.

בעמדה השנייה: ינסה להבין מה הצד השני צריך, ומה מניע אותו.

בעמדה השלישית: ישקיף על הסיטואציה מבחוץ, כיועץ ניטראלי, על מנת להציע פתרונות מאוזנים ויצירתיים, שיאפשרו לו לקדם את העסקה.

 

שיטת עמדות תפיסה  יכולה להיות יעילה גם בהתמודדות עם קונפליקטים אישיים, זוגיים ומשפחתיים, מכיוון שהיא עוזרת להבין טוב יותר את נקודות המבט של כל הצדדים, להגביר אמפתיה, ולשפר את התקשורת.


להלן הדרך שבה היא יכולה לסייע:

1. הבנת הפרספקטיבה האישית (עמדה ראשונה)

בשלב זה, האדם מוזמן לבחון את רגשותיו, מחשבותיו וצרכיו. למשל:

  •  מה מפריע לי בסיטואציה?
  • איך אני חווה את הקונפליקט?
  •  מה אני רוצה שיקרה כדי שהבעיה תיפתר?

בשלב זה, האדם מקבל הזדמנות לזהות את הרגשות האישיים שלו, להבין את המניעים שמאחורי תגובותיו, ולזהות את הערכים והצרכים האישיים שמעוררים את הקונפליקט.

 

2. הבנת נקודת המבט של הצד השני (עמדה שנייה).  בעמדה זו, האדם “נכנס לנעליים” של בן המשפחה האחר. הוא מתבקש לדמיין איך הצד השני חווה את הסיטואציה:

  •  מה הצד השני מרגיש?
  •  אילו צרכים לא מקבלים מענה מבחינתו?
  •  אילו אמונות, ערכים תכונות או חששות מניעים אותו?

 גישה זו מעודדת פיתוח אמפתיה והפחתת שיפוטיות. במקום להסתכל על הדברים רק מנקודת המבט האישית, ניתן לראות את הקונפליקט דרך עיניו של האחר, מה שיכול לשנות את הפרשנות או התגובה שלנו לסיטואציה.


3. התבוננות ניטרלית (עמדה שלישית)

בשלב זה, האדם לוקח צעד אחורה ומתבונן בקונפליקט מנקודת מבט חיצונית, כאילו הוא “צופה מהצד” באסוציאציה. כאן נשאלות שאלות כגון:

  • מה אני רואה כשאני מסתכל על הסיטואציה כמשקיף ניטרלי?
  •  אילו דפוסים רגשיים או תקשורתיים מתגלים?
  • איך ניתן לשפר את המצב בצורה שמשרתת את כל הצדדים באופן חיובי, מעצים ומקדם?

 גישה זו מאפשרת הבנה רחבה יותר של הדינמיקה המשפחתית ומספקת הזדמנות למצוא פתרונות יצירתיים ומאוזנים.

 

דוגמא לקונפליקט משפחתי:

קונפליקט בין הורה לילד סביב זמן המסך של הילד.


עמדה ראשונה (ההורה):  “אני מרגיש שהילד מבזבז יותר מדי זמן מול המסך, וזה גורם לי תסכול וחשש שמא זה עלול לפגוע בלימודיו והישגיו, ואני חרד להצלחתו בעתיד.”

עמדה שנייה (הילד): “אני מרגיש שההורה שלי לא מבין אותי. אני משחק ומתקשר עם חברי באמצעות הטלפון/המחשב,  זה חשוב לי, משמח אותי, משמר את מעמדי החברתי ותורם לבטחון העצמי שלי.. ככה אני מרגיש שייך ומשמעותי”

עמדה שלישית (ניטרלית): “אני רואה הורה שדואג להישגיו של הילד שלו ולעתידו ,

 וילד שמחפש משמעות וחיבור חברתי, עצמאות חופש ובילוי".

כיצד ניתן  לאזן בין הצרכים?

מהם הפתרונות שניתן להציע שיתקבלו על שני הצדדים, יפחיתו מתח ורגשות שליליים, ישפרו את התקשורת ואת ההבנה, יבנו מערכת יחסים המבוססת על אמפתיה אמון הדדי ותקשורת טובה.


במידה וקיים קונפליקט שלא נמצאו לו הפתרונות הנכונים והמתאימים, שיתאימו ויתקבלו על שני הצדדים, אז מומלץ יהיה לפנות ליועץ  מקצועי חיצוני וניטראלי, שילמד וישקף מהי הדרך הנכונה לייצר גבולות לכל אחד מהצדדים, תוך  מתן מקום לכל צד לבטא את עצמו ולהבין את האחר.


במקרה של קונפליקט אישי פנימי, כזה שמציף קולות פנימיים שונים, כאלו שמשקפים חלקים באישיות ש"מתנגשים" זה בזה,

ההתמודדות עם הקונפליקט, עשויה לעזור להגיע לתובנות, למצוא איזון, ולקבל החלטות שמתאימות לערכים ולמטרות שלך, וגם למצבי הגורל והייעוד שלך, בהיבט הרוחני.


במפגש אבחון הוליסטי, אני מאפשרת לנועץ להתחבר ולזהות את הקולות ואת המסרים שלהם.

מה אומר הקול, מה הצורך או הערך שהוא מייצג, ומהם הפחדים והחששות שעומדים מאחוריו.

לדוגמא:

 קול אחד אומר: "אני רוצה בטחון כלכלי ויציבות בחיי, ולכן אשמור על מקום עבודתי",

והקול השני,  אומר: "אני רוצה להגשים את החלום שלי, לפתוח עסק עצמאי בתחום X ולממש את עצמי".


חשוב לתת כאמור מקום לשני הקולות, ולהבין שכל קול מנסה להגן עלייך בדרך מסויימת.

מומלץ לכתוב כל קול בנפרד - כדי לתת לו ביטוי ברור. זה יסייע לך להכיר ולהתוודע לכל המניעים והחששות.


יש לחפש את הכוונה החיובית של כל קול.

בדר"כ כל קול, מייצג כוונה חיובית או צורך חשוב. קול אחד עשוי לייצג את הצורך בבטחון, והקול השני עשוי לייצג את הרצון לצמיחה התפתחות ויצירת משמעות.

יש לבדוק כיצד והאם ניתן לשלב בין הצרכים. יש לשאוף למצוא פתרון שמכבד ונותן מקום לשני הקולות, לעיתים ניתן למצוא פשרה או גישה משולבת.

האם ניתן להתקדם לעבר החלום מבלי לוותר על הביטחון ? האם ניתן לבצע צעדים קטנים שיבנו את הדרך להגשים את החלום ?

כגון: לרדת לחצי משרה במקום העבודה (אפשר לבקש לעשות זאת לזמן מוגבל על מנת לבדוק ייתכנות לחלום), ובזמן שנותר, להתחיל לעסוק בהגשמת החלום.


שאל את עצמך: "מה חשוב לי באמת" ?

קונפליקטים פנימיים לעיתים קרובות, משקפים התנגשות בין ערכים. ערוך רשימה של הערכים שחשובים לך (כגון: ביטחון כלכלי, עצמאות, חופש יצירה, משמעות). תעדף את הערכים בהתאם למצב הנוכחי בחייך.

מה אני באמת רוצה להשיג בטווח הקצר ? ובטווח הארוך ? מה הדבר החשוב ביותר עבורי כרגע ?


על פי שיטת NLP ניתן להיעזר בטכניקה שנקראת "גישור בין חלקים" -דמיין כל קול כחלק נפרד בתוכך. קיים דיאלוג ביניהם: מה הם יכולים ללמוד זה מזה ? איך הם יכולים לשתף פעולה ?

דמיין שהם מתאחדים ל"חלק משולב" עם מטרות משותפות.


חשוב לזכור, שקונפליקטים פנימיים לא תמיד נפתרים מיד.  לעיתים תהליך העיבוד וההתבוננות דורש זמן. ויש לקבל את חוסר הוודאות כחלק טבעי מהתהליך.

ולעיתים יש להקשיב לקול הפנימי, לאינטואיציה, ל"בטן" שמכוונת אותנו לבחירות הנכונות.


יתכן כי הקונפליקטים הם הדרך של היקום לאפשר לנו לעצור רגע, להתבונן, לבחון ואם יש צורך אז גם ל"חשב מסלול מחדש",

שיתאים לטיימינג האישי, לשנה האישית, לסטטוס האישי/הזוגי/המשפחתי, ולבחור את הבחירות המתאימות והנכונות.

 

בברכה


סיגלי ריכלין – אבחון הכוונה ומשמעות

 

New Paragraph

share this

Related Articles

Related Articles

By סיגלי ריכלין August 21, 2025
העברה בינדורית העבר אינו נעלם כאשר אנו פותחים דף חדש. גם אם נדמה לנו שכל דור מתחיל מחדש, בפועל אנחנו נושאים על גבנו מטענים רגשיים, דפוסי התנהגות ונרטיבים משפחתיים שנרקמו הרבה לפני שנולדנו. תופעה זו, המכונה העברה בין־דורית, מתארת את הדרך שבה חוויות, טראומות, אמונות וערכים עוברים מהורים לילדיהם, לעיתים בגלוי ולעיתים באופן סמוי. היא יכולה להעניק לנו חוסן, שורשים וזהות, אך באותה מידה גם לשמר כאב, מחסור או דפוסי קשר לא בריאים. במאמר זה נבחן כיצד התרבות והדת מעצבות את ההעברה הבין־דורית, נשאל האם קשיים של דור ההורים נידונים לחזור בהכרח אצל ילדיהם, ונעמיק במשמעות המושג ״לבגוד בשושלת״ – כבחירה המאפשרת לעיתים להציל ולרפא את הדור הבא מהי העברה בינדורית? "העברה בין-דורית היא תופעה המתארת דפוסי הורות המשתחזרים מדור לדור. אדם שחווה התנהגות מסוימת או סגנון יחסים כלשהו עם הוריו, נוטה במסגרת יחסיו עם ילדיו לשחזר את אותה התנהגות". (ויקפדיה) העברה בינדורית היא תהליך שבו חוויות, דפוסי חשיבה, רגשות, טראומות וגם משאבים חיוביים עוברים מדור אחד לדור הבא – לעיתים במודע (באמצעות חינוך, סיפור משפחתי, מנהגים) ולעיתים באופן לא מודע (באמצעות התנהגות, אמונות פנימיות, דפוסי קשר). "האדם הוא תבנית נוף מולדתו", ילדותו של אדם משפיעה על ההתנהגות שלו, על תפיסות העולם שלו, על האופן בו הוא חווה את העולם, על האופן בו הוא יוצר קשר עם אחרים, וגם על האופן בו הוא יוצר קשר עם ילדיו שלו. דפוסי התנהגות אלו, בין אם הם חיוביים או שליליים, רצויים או לא רצויים, מוטבעים באדם, וקשה להימנע מלחזור עליהם בקשר עם הילדים. אותם דפוסים וזיכרונות שנשמרו אצל האדם בבית הוריו, עולים כאשר הוא מתמודד עם אתגרים שונים בחייו ככלל ועם ילדיו ובת-זוגו בפרט. באותה מידה שהשפעתם של אירועים קשים שחווה אדם בילדותו, יכולה לעבור לילדיו, כך גם השפעות טובות וכוחות שיש לאדם יכולים לקבל ביטוי באופן גידול הילדים. המודעות אל הכוחות והחולשות היא זו שיכולה להשפיע במידה מסוימת על מה שעובר הלאה. אפשר לתאר זאת כ”מטען” שהמשפחה מעבירה: זה יכול להיות מטען שלילי (כאב, טראומה, עוני, סודות) או מטען חיובי (חוסן, ערכים, יכולות הישרדות, אמונה). כיצד העברה בינדורית באה לידי ביטוי? 1. ברמה רגשית – ילדים “סופגים” את האקלים הרגשי בבית. למשל, בית שבו לא מבטאים רגשות עשוי לייצר קושי רגשי גם בדורות הבאים. 2. ברמה התנהגותית – דפוסי זוגיות, גידול ילדים, יחס לעבודה ולכסף מועתקים פעמים רבות מההורים לילדים. 3. ברמה לא מודעת – טראומות שלא עובדו עלולות להתבטא בחרדות, סימפטומים גופניים, חוסר שקט פנימי אצל הדור הבא, גם אם הילדים לא יודעים מה בדיוק קרה. 4. ברמה תרבותית/חברתית – המשכיות של מסורות, חינוך לערכים, מנהגים דתיים, וגם ציפיות חברתיות . 5. ברמה נרטיבית – הסיפורים המשפחתיים שמסופרים שוב ושוב יוצרים זהות: “אנחנו משפחה של לוחמים”, “אצלנו כולם סובלים”, “במשפחה שלנו תמיד מסתדרים”. חשוב לציין, ההעברה הבינדורית, אינה חד־משמעית. כל דור יכול לבחור עד כמה הוא משמר, משנה או “בוגד בשושלת” (ראה פרוט בהמשך). קיימים גורמים שמחזקים העברה בין־דורית, כגון : 1. טראומות שלא עובדו חוויות של אלימות, אובדן, מלחמה, הגירה או עוני שלא קיבלו מקום לעיבוד רגשי, נוטות לעבור לדורות הבאים דרך חרדה, שתיקה או התנהגות חזרתית. 2. סודות משפחתיים כשדברים לא נאמרים (כמו מחלה נפשית, בגידה, פשיטת רגל, התאבדות), הילדים מרגישים “חורים” בסיפור המשפחתי ומפתחים סימפטומים או דמיונות שממשיכים את הטראומה. 3. מסרים נוקשים ובלתי גמישים אמונות חזקות שלא נבדקות (“ככה זה אצלנו”, “אין טעם לחלום”, “אהבה תמיד כואבת”) עוברות כדפוס מחייב. 4. עוני דלות ומחסור מצב כלכלי קשה, במיוחד אם הוא רב־דורי, מחזק דפוסי הישרדות שקשה לשנותם. 5. חוסר במודלים חלופיים אם אין לילדים חשיפה לדמויות מיטיבות מחוץ למשפחה (מורים, קרובים, חברים), הם נוטים לשחזר את מה שקיבלו בבית. קיימים מאידך גם גורמים שמחלישים העברה בין־דורית: 1. מודעות והכרה - שיח פתוח במשפחה על העבר, לצד מתן שם לדברים (טראומה, קושי, אובדן), מאפשר שינוי. 2. טיפול רגשי / פסיכולוגי - עיבוד מקצועי של דפוסים משפחתיים וטראומות עוזר “לחתוך את השרשרת” ולהתחיל מסלול חדש. 3. דמויות מיטיבות ומעוררות השראה - מורה, מטפל, סבתא, חבר קרוב – כל דמות שיכולה להוות מקור תמיכה וחיקוי אחר מהמשפחה 4. יכולת נרטיבית חדשה - כתיבה, סיפור מחדש של ההיסטוריה המשפחתית, או פרשנות אחרת לעבר (לא רק “אנחנו קורבנות” אלא גם “אנחנו שורדים”) מאפשרת לילדים הזדמנות לבחור זהות אחרת. 5. משאבים תרבותיים או דתיים חיוביים - אמונה, מסורת או קהילה שיכולות לתת תחושת משמעות, תמיכה וחוסן – במקום להנציח כאב 6. חינוך וגמישות מחשבתית - חשיפה לרעיונות חדשים, חינוך פתוח, תרבות שמקדמת חשיבה ביקורתית, מאפשרים לבדוק מה לשמר ומה לשחרר. כלומר, ככל שיש מודעות, שיח ותמיכה, כך הסיכוי לשחזור הטראומות והדפוסים קטן. לעומת זאת, שתיקה, סודות וטראומות לא מעובדות הם קרקע פורייה להמשכיות ולהעברה בינדורית. בכל דת ותרבות ההעברה מקבלת גוון שונה, משום שהיא נשענת על מערכת האמונות, הסמלים, הטקסים והמבנה החברתי של אותה קהילה. הבדלים דתיים: יהדות דגש חזק על זיכרון היסטורי (שואה, גלות, חורבן בית המקדש). העברה בינדורית מתקיימת בטקסים (פסח – “והגדת לבנך”), ובציווי הדתי לזכור ולא לשכוח. טראומות לאומיות הופכות לחלק מזהות פרטית וקולקטיבית. נצרות דגש על חטא וגאולה – חוויות מועברות דרך סיפורי ישו, הקרבה, סליחה. ההעברה לעיתים פחות “טראומתית-קולקטיבית” ויותר ממוקדת בהעברת ערכים מוסריים/רוחניים (אהבה, חמלה, כפרה). אסלאם העברה קשורה מאוד למסורת הקוראן ושמירה קפדנית על דפוסי התנהגות. יש חשיבות לשייכות לקהילה (אֻמַּה) ולהמשכיות המסורת. במקרים מסוימים טראומות קולקטיביות (כיבוש, קולוניאליזם) מוטמעות כחלק מהזהות הדתית-תרבותית. דתות מזרחיות (בודהיזם, הינדואיזם, טאואיזם) הדגש הוא על מעגליות הזמן (קארמה, גלגול נשמות). ההעברה פחות מתמקדת ב”טראומה היסטורית” ויותר בהמשכיות רוחנית, לימוד פנימי, איזון עם הטבע והיקום. יש פחות מימד של “זכור ושמור” בהקשר לאירועים היסטוריים, ויותר התמקדות בהעברה של תרגולים (מדיטציה, יוגה, טקסים). ההיבט התרבותי מעבר לדת, התרבות משפיעה מאוד על האופן שבו מועברת החוויה: • חברות קולקטיביסטיות (כמו באסיה, המזרח התיכון) → ההעברה נעשית כחלק מהזהות המשפחתית-חברתית. הפרט נתפס כחוליה בשרשרת. • חברות אינדיבידואליסטיות (מערביות) → ההעברה בינדורית מתמקדת יותר בטראומות אישיות, באוטוביוגרפיות ובפסיכולוגיה פרטית. כדי לקטוע את ההעברה הבינדורית מומלץ לבגוד בשושלת . המושג “לבגוד בשושלת” מופיע בעיקר בהקשרים של טיפול טראומה והעברה בין-דורית. הכוונה היא לשבור דפוסים משפחתיים או תרבותיים שהועברו מדור לדור, גם אם הם נתפסו כ”הכרחיים” או “קדושים” במשפחה. “לבגוד בשושלת” איננו בהכרח לנתק קשר, אלא לעיתים דווקא להיות נאמנים יותר לדור הבא – לשחרר כאב שלא שלנו, ולעצב נתיב חדש של צמיחה. במודעות, בשיח ובנכונות לשינוי, כל אחד מאיתנו יכול להפוך את ההיסטוריה האישית והמשפחתית למקור של כוח, ולא לעול שממשיך להשתכפל מדור לדור. מה זה אומר בפועל "לבגוד בשושלת"? “בגידה” איננה כפשוטה, אלא החלטה לא להמשיך את מה שמזיק. זה יכול להיות: - לשבור שתיקה על סודות משפחתיים. - לבחור דרך חיים שונה מהנורמות המשפחתיות (קריירה, דת, זוגיות). - להפסיק להעביר דפוסי אלימות/התעלמות/הדחקה. - לא להגדיר את הזהות האישית רק דרך טראומה משפחתית/לאומית. כיצד זה מסייע בהעברה הבינדורית? * מאפשר שחרור מהעברה של כאב שלא טופל. * יוצר אפשרות לנתיב חדש שבו הדור הבא לא סוחב את אותם דפוסים. * נותן לגיטימציה לריפוי, ביטוי עצמי, בחירות חופשיות. * הופך את “הבגידה” לאקט של נאמנות עמוקה יותר – לא לעצם הדפוס, אלא לטובתם של הצאצאים. כיצד ניתן ל"בגוד בשושלת"? 1. מודעות – לזהות מהו הדפוס שעובר (אלימות, שתיקה, בושה, חרדה). 2. שיחה ועיבוד – לעיתים בעזרת טיפול, כתיבה או דיאלוג עם בני משפחה. 3. בחירה מודעת – להחליט לא להמשיך את הדפוס (לדוגמה: לדבר על רגשות במשפחה שבה “לא מדברים”). 4. טקסים חדשים – יצירת טקסים/מסורות חדשות שנותנים מקום לבריא ולא רק לשחזור הישן. 5. תמיכה חיצונית – קהילה, טיפול, קבוצה תומכת שמספקת “שייכות חלופית”. האם יש לכך מחיר? כן – “בגידה בשושלת” יכולה להיות חוויה לא פשוטה: · אישי/רגשי – אשמה, בושה, קונפליקט פנימי (“אני עוזב את מה שההורים הקריבו בשבילי”). · משפחתי – עלול לעורר התנגדות, נתק, כעס (“אתה כבר לא שייך", "לא כמו כולנו”). · חברתי – תחושת זרות אם התרבות הרחבה עדיין מחזקת את הדפוס. · כלכלי/פרקטי – למשל, אם מישהו יוצא מהמסלול שהמשפחה תכננה (עסק משפחתי, קהילה סגורה). אבל מנגד – יש גם רווחים: o חירות אישית. o בריאות נפשית טובה יותר. o יחסים בריאים יותר עם הדור הבא. o תחושת נאמנות עמוקה יותר לעצמי. במילים אחרות: “לבגוד בשושלת” זה לא לבטל את השושלת, אלא להפסיק את מה שכואב בה, כדי לאפשר חיים שלמים ובריאים יותר. כמאבחנת ומאמנת אני פוגשת בקליניקה לא פעם סיטואציות מורכבות הקשורות להעברה בינדורית. אחד התחומים השכיחים הוא זוגיות, משפחה, פרידות וגירושים . לא פעם אני נפגשת עם אנשים שמגיעים ממשפחות מסורתיות שמרניות, שבמשך הדורות, זוגות נשארים יחד למרות חוסר אהבה או אפילו אלימות רגשית/מילולית/פיזית. הדפוס שהועבר: “משפחה נשארת ביחד, גם במחיר הכאב, כי זה הכרחי”. "גירושים שווה כישלון/בושה/חרפה". הדור הקודם על אף שסבל מיחסים קרים, נטולי חום ואהבה, שתיקות וכעסים סמויים, דאג לשמור על שלמות המשפחה. ואילו "הדור החדש" – כשאישה מוצאת את עצמה במערכת יחסים זוגית לא בריאה – בדיוק כפי שראתה אצל הוריה, היא בוחרת "לבגוד בשושלת”: בוחרת להתגרש כאשר היא חשה שהרגש והכבוד האישי שלה נפגעו, או שהיא חשה לא אהובה, על-אף התנגדות המשפחה המורחבת. היא בוחרת להתחיל בטיפול אישי ריגשי , להצטרף לקבוצת תמיכה, ללמוד ולהבין מה זו זוגיות בריאה. לומדת תקשורת פתוחה ומקרבת עם ילדיה, כך שלא יעברו עליהם דפוסי שתיקה, ניכור ועוינות. התוצאה: תחושת אשמה ראשונית מול המשפחה המורחבת, אך בהמשך חירות רגשית, דוגמה חדשה והשראה לילדים, ושבירת המעגל של יחסים לא בריאים ומאוזנים. מקרים שכיחים נוספים בהעברה בינדורית, אני מוצאת בכל הקשור להתמודדות עם עוני תחושת דלות ומצבי הישרדות . אנשים שהגיעו ממשפחות של חוסר כלכלי ומצב סוציואקונומי נמוך, עם דפוס ואמונה: “אין מספיק כסף/בטחון, לא לקחת סיכונים, חשוב תמיד לחסוך ולשים כסף בצד, לא לבזבז על דברים לא חשובים/מותרות”. הדפוס הזה גרם לחרדה מתמדת לגבי כסף, חוסר ביטחון ואי-יכולת לקחת סיכונים, להשקיע ולהנות ממנעמי החיים. "בדור החדש" – אדם ששואף להקים עסק חדש, אבל הפחד מהכישלון הכלכלי, שהועבר מילדותו, עוצר אותו. בוחר "לבגוד בשושלת”: לומד לזהות את הפחד כהעתק בין-דורי, ומתחיל לקחת סיכונים מחושבים. משתתף בסדנאות כלכליות ולימוד פיננסי. נעזר במנטור עסקי עתיר ניסיון, שמלמד אותו כיצד לעבור דרך הפחד, להתחבר לכישוריו ויכולותיו. האדם משתף את ילדיו בכישלונות ובהצלחות כדי לשבור את דפוס ה"חוסר", ההישרדות והפחד. התוצאה: תחושת לחץ ופחד ראשונית, כעס של בני משפחה שראו בזה "סיכון מיותר", "יהירות וחוסר זהירות”, אך בהמשך יצר חופש כלכלי ומנטאלי לבני משפחתו וילדיו, ויצר מעגל חדש של ביטחון, יוזמה ואמונה בעצמו וביכולותיו. כאמור, העבר עובר דרכנו, אך אין הוא חייב לכתוב עבורנו את העתיד. ההעברה הבינדורית מזכירה לנו שכל סיפור משפחתי נושא בתוכו גם עוצמות וגם פצעים, אולם האחריות שלנו היא להבחין ביניהם ולבחור מה להמשיך הלאה. לעיתים חשוב "לבגוד בשושלת" כדי לנתק את ההעברה הבינדורית ולהעביר משאבים מעצימים וחיוביים לדור הבא. בברכה סיגלי ריכלין – אבחון הכוונה ומשמעות
By סיגלי ריכלין July 23, 2025
מהי שנה 7 בנומרולוגיה ? אם את/ה מרגיש תקיעות, דכדוך, ירידה באנרגיות, דברים לא מסתדרים, יתכן ואתה ו/או בן/ת הזוג שלך בשנה 7, שנת משוב (כן, שנה 7 של בן/ת הזוג עלולה להשפיע גם עלייך). לכל אדם ארבעה מחזורי חיים, שבהם הוא צריך לממש את הפוטנציאל הרשום בחייו ואת ייעודו. כל מחזור חיים הוא בן 9 שנים. סה"כ 36 השנים מתחילות ב"גיל הבשלות" ונמשכות עד ל"גיל השיא". מחזור חיים אחד, בנוי כאמור מ-9 שנים, המחולקות ל-7 שנים + שנתיים המכוונות את האדם ל-7 השנים הבאות, במחזור החיים הבא. בשבע השנים הראשונות, יש שנה רביעית, ושנה שביעית, שהן שנות משוב, שנים המספקות משוב באמצעות הצלחה או כישלון בעבור פעולות שעשינו בשנים הקודמות. כלומר שנה רביעית מספקת משוב על חמש השנים הקודמות, שהן שנים: 8,9,1,2,3 ושנה שביעית מספקת תשובות על ארבע השנים הקודמות שהן שנים 3,4,5,6 . שנה 7 היא שנת משוב משמעותית יותר, בדומה לשנה שמיטה ביהדות. זו שנה הדומה לשנת שבתון - שנה של התכנסות והתעוררות פנימית. שנה 7, מתוך מחזור של 9 שנים, היא שנה ייחודית – שקטה מבחוץ אך לרוב רועשת מבפנים. זו שנה שבה החיים לוחשים: עצור רגע. הסתכל פנימה. זה הזמן לבדוק, להבין, ולדייק. מה מאפיין את שנה 7 ומבדל אותה ? • שנת חשבון נפש אישי: אחרי רצף של עשייה, תנועה , שינויים ומעורבות משפחתית (בעיקר בשנים 5 ו-6), מגיעה שנה 7 ומביאה איתה הפוגה. היא לא בהכרח קלה, אך היא חיונית. זוהי שנה שמזמינה אותנו לשאול שאלות עומק: האם אני במסלול הנכון? האם אני נאמן לעצמי? מה באמת עושה לי טוב? • התכנסות ומיקוד פנימי: הרבה פעמים בשנה הזו מרגישים פחות צורך בחברה ויותר רצון להיות לבד. המפגשים הופכים סלקטיביים יותר, והשיח – עמוק יותר. זה לא ריחוק, אלא תהליך של ריפוי והתבוננות פנימית. • שנת למידה והתפתחות רוחנית: זוהי שנה מצוינת ללימודים רוחניים, שמזינים את הנשמה, קריאה והתבוננות. הנפש מבקשת לגדול ולצמוח – לא דרך חוויות חיצוניות, גשמיות או חומריות, אלא דרך הקשבה שקטה לקול הפנימי ולאינטואיציה. • בדיקת אמונות, מטרות ויחסים: לפעמים זו שנה שבה עולות שאלות מהותיות על מערכות יחסים, על מסלול הקריירה, על מקום המגורים, ואפילו על הזהות האישית. זו שנת בירור, לא של החלטות גדולות – אלא של הקשבה למה שכבר קיים. מתי שנה 7 מרגישה מאתגרת ? • כשמנסים “לרוץ קדימה” ולא מבינים למה שום דבר לא מתקדם. • כשיש רצון להוכיח, לתכנן, להפעיל שליטה – והיקום דווקא עוצר. העצירה יכולה להיעשות בבריאות, בכסף, בקריירה, בזוגיות ובמערכות היחסים. • כששקט חיצוני נחווה כבדידות ולא כהזדמנות לחיבור פנימי. כיצד לעבוד נכון עם אנרגיית שנה 7 ? לכבד את הקצב: תני לעצמך זמן. לא הכול צריך להיפתר עכשיו. להתחבר לכלים של התבוננות וצמיחה: כתיבה, מדיטציה, ציור מנדלות, קריאה למידה – כל מה שמאפשר שיח עם עצמך והתפתחות אישית. להיות בסביבה שמאפשרת שקט וגדילה: לפעמים צריך מרחב שקט כדי לשמוע את הקול הפנימי באמת. לזכור ששנה 7 היא קרש קפיצה: היא אולי מרגישה סטטית, אך בפנים מתרחש תהליך שמוביל לתחושת בהירות, אותנטיות וחיבור. להימנע מלהתעסק עם כסף, לא מומלץ לרכוש רכישה משמעותית, להתעסק בהשקעות, לחתום על חוזים, לעבור דירה וכדומה ומה קורה אחרי שנה 7 ? מגיעות שנה אישית 8 ושנה אישית 9 , שנתיים המכוונות את האדם אל השבע השנים הבאות שבמחזור הבא. שנה 8 היא שנת התחזקות אישית או שנה של תנובת הפירות. שנה של התחזקות נפשית ותחול עליה אנרגטית. שנה שבה הפרגון החברתי והסביבתי חוזרים. שנה שבה מומלץ להתנסות ולהיות אמיצים ונחושים. אבל רק מי שאיפשר לעצמו לעצור ולהתבונן בשנה 7 – יוכל להגיע לשם ממקום מחובר, מדויק ובשל. שנה 8 מתייחסת לעתיד ומתנהגת לפיו, כלומר זו שנה המכוונת את האדם למצבים ע"פ הפוטנציאל הרשום ב-7 השנים הבאות, השייכות למחזור החיים הבא. יתכן כי בשנה זו, מצבים שבהם האדם ישנה עיסוקים ויעשה מהלכי מעבר ויתחיל להכין עצמו להתחלות חדשות שיתממשו עוד כשנתיים. שנה 9 היא שנה של התלבטויות שנה שמכוונת את האדם אל מחזור החיים הבא. האדם יחווה התנסויות רבות ומבחנים אישיים מרובים. התבוננות פנימית וחשבון נפש בתרבויות שונות הרעיון של שנת משוב או תקופה של התבוננות, חשבון נפש, התכנסות וחיפוש משמעות פנימית – קיים גם מחוץ לעולם הנומרולוגיה, בתרבויות רבות ובדתות שונות. הוא מופיע בצורות שונות, אבל העיקרון דומה: תקופה שמזמינה האטה, הסתכלות פנימה, וחיבור למהות. הנה כמה דוגמאות בולטות: ביהדות: הקונספט של חשבון נפש מושרש עמוק במסורת היהודית, במיוחד בתקופת אלול, עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים. אלו ימים שמוקדשים לבחינה עצמית, סליחה, תיקון והתחברות לערכים הפנימיים של האדם. בנוסף, יש רעיון עמוק של “שנה שביעית” – שנת שמיטה – שבה הארץ שובתת, אבל גם האדם מוזמן להשתחרר מהמרדף, להניח למאבק, ולהתבונן על חייו. השמיטה, כמו שנה 7 בנומרולוגיה, היא הפסקה לטובת צמיחה עתידית. בבודהיזם והינדואיזם: יש דגש רב על שלבי חניכה פנימיים שבמהלכם האדם נסוג מהעולם החיצוני כדי להתבונן פנימה. ריטריטים של שתיקה, מדיטציה ולמידה נועדו לשבור את השגרה – ולפתוח שער לתודעה גבוהה יותר. בתרבויות האלו, ההתכנסות לא נתפסת כבריחה – אלא כאקט אקטיבי של צמיחה. בנצרות: תקופת הלנט (Lent) – ארבעים הימים שלפני הפסחא – נחשבת לזמן של צום, הימנעות, תפילה ובחינה עצמית. היא מזכירה במובהק את הרעיון של שנה 7: עצירה כדי לבדוק איפה אתה עומד, מה נכון לך, ומתי הגיע הזמן לשחרר. בתרבות האינדיאנית והאפריקאית: יש מחזוריות עונתית שמדגישה את הצורך בתקופה של "חורף פנימי" – שבה לא זורעים, לא פועלים – אלא מקשיבים. גם כאן, השקט נתפס כשלב חיוני לפני התחדשות.  שנה 7 היא לא רק מספר – היא תדר אוניברסלי. היא מופיעה בצורות שונות בתרבויות שונות, כי הנפש האנושית זקוקה לזמן של שקט, ריפוי והקשבה. היא מאפשרת לאדם להשתחרר מהעומס החיצוני – ולחזור הביתה. לעצמו. אז מה מומלץ לעשות בשנה 7 כדי שתפיק/י ממנה את המירב: 1. לבצע חשבון נפש כן ואמיץ. שאל/י את עצמך: האם אני במסלול שמדוייק לי? מה עובד לי? מה כבר לא משרת אותי? אילו מערכות יחסים מזינות אותי ואילו מרוקנות? להפנות את תשומת הלב ולהשקיע זמן במערכות יחסים חשובות, בילוי זמן איכות עם בן/ת הזוג והמשפחה וחברים קרובים. 2. להתעמק בלמידה והתפתחות רוחנית זו שנה מצוינת ללמוד דברים שמזינים את הנפש: קורסים, ספרים, לימודים רוחניים, מדיטציה, מיינדפולנס, צביעת מנדלות. זה הזמן להתחבר לעולמות של חוכמה פנימית: פילוסופיה, נומרולוגיה, פסיכולוגיה, ריפוי עצמי. להתנסות בתחביבים חדשים ולהשקיע גם בתחביבים ישנים. 3. לטפח שיח פנימי הקדיש/י זמן לכתיבה ביומן, שיחות עם עצמך, הקשבה למה שאת/ה מרגיש/ה ולא רק חושב/ת. אפשר גם להתחיל תהליך אישי – אימון, טיפול או אבחון – שיאפשר התבוננות עמוקה. 4. להיות לבד – מבלי להרגיש בודד/ה ההתכנסות היא לא ריחוק, אלא שיחרור מרעשים. בחר/י סביבה רגועה, טבע, מקומות שמרפאים אותך ומאפשרים שקט. 5. לכבד את הקצב של השנה לא לדחוף בכוח תהליכים או לשבור קירות – זו לא שנה של הישגים חיצוניים גדולים. לא כל דבר יתקדם בקצב שציפית – וזה בסדר. זו שנת עומק, לא תוצאה. לדחות חוזים לא חיוניים, רכישות והשקעות 6. להתחבר מחדש לאינטואיציה שלך הקשיב/י לקול הפנימי – הוא מדויק עכשיו מתמיד. סמכ/י על התחושות שלך, גם אם הן לא תמיד “הגיוניות”. 7. לרפא את הקשר עם עצמך זוהי שנה לריפוי: רגשי, נפשי ולעיתים גם פיזי. טיפולים משלימים, ריפוי בצבעים, עבודה עם הצ’אקרות לעשות את כל הבדיקות הרפואיות שדחית. בברכה סיגלי ריכלין - אבחון הכוונה ומשמעות
By סיגלי ריכלין July 14, 2025
בחירת שם לתינוק הורים צעירים רבים מוטרדים מבחירת שם לילדם שזה עתה נולד. בחירת שם לתינוק היא אחת ההחלטות הראשונות והמשמעותיות ביותר שהורים מקבלים עבור הילד שלהם. שם הוא הרבה יותר מצליל יפה או טרנד – הוא תדר, זהות, חותם אישי ונקודת פתיחה למסע החיים. הורים רבים בוחרים שם מתוך סיבות מגוונות: • הנצחה של אדם אהוב • משמעות ערכית (כמו “אור”, “אמונה”, “חיים”) • צליל והרמוניה עם שם המשפחה • מקור מהתנ”ך, מהטבע, או ממקום מיוחד אבל קיים גם רובד נוסף, עמוק ונסתר – הרובד הרוחני באמצעות הנומרולוגיה. נומרולוגיה היא כלי שמאפשר לנו להבין את המהות הפנימית, היכולות, האתגרים והייעוד של האדם – דרך תאריך הלידה והשם שניתן לו עם הולדתו. השם – מהווה תדר אנרגטי אישי כל אות בעברית מקושרת לערך מספרי (א=1, ב=2, ג=3 וכו’), והחישובים הנומרולוגיים יוצרים “מפת חיים” שמספקת תובנות עמוקות על האדם. בעת בחירת שם לתינוק, מתבצעת התאמה בין: • תאריך הלידה – שמעיד על הדרך, התכונות והפוטנציאל על המהות והייעוד של האדם • שם פרטי ושם משפחה – משפיעים על הביטוי, האנרגיה החיצונית, יכולות התקשורת סגנון ההקשבה, המוטיבציה והאיזון הפנימי . על פי הנומרולוגיה הקבלית השם עימו נולדנו משקף את רצון הנשמה והשאיפה של הנשמה (כל עוד והילד נקרא בשם זה במהלך 9 חודשים הראשונים להולדתו). השם משקף את האישיות של האדם, את הכישורים, ואפילו אתגרים שעשויים ללוות אותו במהלך החיים. השם פועל כמו “תדר” שמשפיע על הבחירות, על מערכות היחסים, ועל הדרך שבה אחרים תופסים אותו. מה בודקים בניתוח השם? • שהערך הגימטרי המספרי של השם והתאריך לידה נמצאים בהרמוניה, ולא יוצרים קונפליקט. • שהשם בערכו הגימטרי תומך בייעוד של הילד, ולא מקשה עליו לממש אותו. • שאין אנרגיה של חוסר יציבות או עודף אתגר, אלא שם שמחזק את הייחודיות ואת החוזקות של הילד. ומה אם כבר בחרנו שם, אבל מתלבטים? תמיד אפשר לבדוק את האנרגיה של השם מול תאריך הלידה. לעיתים שינוי קטן – הוספת או גריעת אות – משנה תדר שלם. ויש מצבים שבהם מקובל להשתמש בשם נוסף (שם חיבה/שם אמצעי) כדי לאזן את המפה. בחירת שם נכון – מהווה מתנה לחיים שלמים שם טוב הוא כאמור לא רק יפה – הוא צריך להיות מדויק. הוא נותן לילד נקודת פתיחה שיש בה כוח, חיבור למהות, לתכונות המולדות, וזרימה טבעית מול אתגרי החיים. על פי הנומרולוגיה הקבלית – קיים קשר עמוק בין שם האדם, תאריך לידתו, ומהות נשמתו, כולל כאמור הרצון והשאיפה הרוחנית הגבוהה שלה. תכונות האדם משמשות בעבורו כלי עבודה להשגת מטרותיו ולמימוש ייעודו. שם הפרטי ושם משפחתו מגלמים בערכם הגימטרי את התכונות האלו, אשר מקצתן מולדות ומקצתן נרכשות. שם כינוי או כל שם חדש שמתווסף אל השם הקיים, מייצג תכונה נרכשת. שם האדם ברגע היוולדו נחשב תכונה מולדת, ואילו כינוי או שם חדש נחשבים תכונות נרכשות. שימוש בשם נוסף, החלפת שם משפחה או כינוי, למעשה מאפשר רכישת תכונות נוספות על שמנו, אך לא מבטלים את התכונות המולדות. הקשר בין שם לרצון ושאיפת הנשמה בנומרולוגיה הקבלית: השם הפרטי – נחשב ל”תדר החזית” של האדם: הוא מייצג את הכלים שבהם הנשמה פועלת בעולם. הוא משפיע על איך האדם מבטא את עצמו, על נטיותיו, כישוריו ודרכי ההתמודדות שלו. לפי הקבלה, ההורים מקבלים “השראה עליונה” (במיוחד האמא), בעת מתן השם – כלומר השם שנבחר אינו מקרי, אלא “נשלח” מהעולמות העליונים ומתאים לרמת הנשמה של הילד. מהי השיטה לחישוב השם ? בנומרולוגיה, לכל אות בשם יש ערך מספרי. החישוב הבסיסי נעשה כך: יש לסכום את ערכי האותיות, בהתאם לערך שמופיע בטבלה, ולצמצם את הסה"כ לחד-ספרתי. 1 - א י ק 2 - ב כ ר 3 - ג ל ש 4 - ד מ ת 5 - ה נ 6 - ו ס 7 - ז ע 8 - ח פ 9 - ט צ לדוגמא, אם ניקח את השם דני : ד = 4 נ = 5 י = 1 4+5+1 = 10, ובהפחתה למספר חד-ספרתי: 1+0 = 1 ליאורה ל = 3 י = 1 א = 1 ו = 6 ר = 2 ה = 5 3+1+1+6+2+5 = 18 = 9 מהי המשמעות ? כל מספר מייצג תכונות מסוימות. לדוגמא: • 1 – מנהיגות, עצמאות, כריזמה, חיבור אל ה"אני" • 2 – שיתוף פעולה, רגישות, אינטואיציה, זוגיות • 3 – יצירתיות, תקשורת, יכולת ביטוי, חברתיות • 4 – סדר, יציבות, עבודה קשה, ביקורתיות • 5 – הרפתקנות, שינויים, אהבת חופש • 6 – אחריות, משפחתיות, נתינה, שרות הציבור • 7 – עומק, חכמה, חיפוש משמעות, רוחניות • 8 – הישגיות, כוח, כסף והשפעה • 9 – נתינה, שליחות, וורבליות העברת ידע ומסר השפעת השם המלא בנוסף למספר הראשי שמתקבל מהשם הפרטי, נומרולוגים מנתחים גם את סך המספרים של השם המלא, כולל שם משפחה, כדי לקבל תמונה רחבה יותר על גורל האדם והשפעת סביבתו עליו. שינוי שם – ומשמעותו יש מקרים שבהם הוספת אות לשם או שינויו עשוי להשפיע על האנרגיה של האדם. נומרולוגים קבליים לעיתים ממליצים על שינויים כאלה כדי לחזק אזורים מסוימים בחיים, לשפר מערכות יחסים או להגביר הצלחה אישית ומקצועית. קיימת חשיבות מתי מתבצע שינוי השם. עד גיל בינה (אזור גיל 40), השם עשוי לשנות את התכונות הנרכשות של האדם, אך מגיל בינה השינוי יהיה איטי מאד והשפעתו לא תהיה משמעותית. בכל מקרה שינוי שם לא ישפיע על מצבי הגורל של האדם. יש הטוענים, שלא מומלץ למחוק ולבטל את שם הלידה של האדם, מאחר שהשם בלידה הוא "שורש נשמת האדם". ולכן מומלץ רק להוסיף לו את השם החדש. כשהאדם משנה את שמו, חשוב לקרוא לו בשם החדש, ואין די בלשנות שם רק בתעודת הזהות. חייבים לקרוא לאדם בשמו החדש כדי שתהי לו השפעה על תכונות האדם. חשוב לציין, כי השם החדש מתחיל להשפיע כחצי שנה עד 9 חודשים מרגע תחילת השימוש בו. יש לזכור, ששינוי שם אינו משנה כאמור את גורלו של האדם, אלא יכול לסייע לו בבחירה נכונה של דרך, ע"פ הפוטנציאל שעמו הגיע לעולם להגשים את ייעודו. הקשר בין שם הילד לשמות הוריו קיים פן נוסף בנומורלוגיה הקבלית לקביעת ייעודו ותיקונו של האדם בעולם, וזאת לפי הערך הגימטרי של שמו הפרטי לשמות הוריו. כלומר באמצעות שמות ההורים ניתן לקבוע מהם התפקידים שעל האדם למלא בעולם הזה, ומהו התיקון מן הגלגול הקודם, שעל האדם לתקן בחיים האלה. ההתייחסות היא אך ורק לפי השמות הפרטיים, של ההורים והשם של הילד בזמן לידתו. המקובלים מאמינים בכח האותיות, ב-22 האותיות העבריות, שחוברות יחדיו ונותנות כח אנרגטי חזק למערכת האדם והיקום. את האותיות ניתן כאמור להמיר למספרים ואפשר לתרגם למשמעויות. זו אנרגיה המופעלת כמו תדר, המניעה את האדם בהיבט של תת-המודע . בברכה סיגלי ריכלין - אבחון הכוונה ומשמעות
ALL ARTICLES